Ons onderwijs
Onze school bestaat inmiddels uit 9 groepen, waardoor we vanaf groep 3 met een enkel leerstofjaarklassensysteem werken. Alleen in de groepen 0-1 en 1-2 werken we met cobinatiegroepen. De kinderen krijgen les van een vaste groepsleerkracht en daarnaast werken we met een vakleerkracht bewegingsonderwijs. Omdat kinderen op jonge leeftijd gevoelig zijn om een tweede taal aan te leren, bieden we vanaf groep 1 Engelse lessen aan.
Onderbouw
In de onderbouw wordt er gewerkt vanuit spel en spelverhalen. Kinderen leren het meest door situaties van alledag na te bootsen. Met behulp van rollenspel leren ze welke handelingen er allemaal binnen een specifieke situatie aan bod komen. Als leerkracht bemiddel je in dit spel door handelingen te benoemen, vragen te stellen of mee te gaan in het spel van de kinderen.
Midden- en bovenbouw
Op De Driemaster wordt het onderwijs vanaf groep 3 steeds meer geïntegreerd aangeboden, omdat bepaalde vakgebieden niet los kunnen worden gezien van elkaar. Uitgangspunt voor het geïntegreerde aanbod, vormen de thema's van wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek, mens & samenleving) die met behulp van Leskracht worden vorm gegeven.
Binnen de Leskrachtthema's wordt aandacht besteed aan lezen met begrip en woordenschat. De leerkrachten zoeken per thema verschillende tekstsoorten die met behulp van Close Reading worden doorgrond. Ook worden de kerndoelen voor mondeling en schriftelijk taalonderwijs aan deze thema's verbonden, net als de sociaal-emotionele vaardigheden die de leerlingen bij Vreedzame School worden aangeleerd. Technisch lezen, spelling, grammatica en rekenen worden met op zichzelf staande methodes aangeboden. Daarbij wordt gekozen voor een combinatie van werken op papier en het gebruik van digitale devices.
Alle activiteiten die we naast het reguliere lesprogramma volgen, sluiten aan bij datgene waar de klas op dat moment mee bezig is. Museumbezoeken, activiteiten van Stad en Natuur, Bliksemstages en Taaltrips, het past allemaal bij het aanbod van die periode. Daarmee diepen we thema's uit, oriënteren de kinderen zich ook buiten de school op het onderwerp en gaat het nog meer leven.