groep 7/8

groep 7/8

5-12-2017

Beste ouders van groep 7/8,

Vrijdag en vandaag heb ik al mooie surprises binnen zien komen, de kinderen zijn er druk mee geweest. We kijken uit naar morgen om Sinterklaas te vieren.

Verder heeft u vast gelezen over blok 3 van de Vreedzame School, we hebben oor voor elkaar. We doen de lessen wekelijks, tussendoor wijs ik ook vaak terug op de regels van de Vreedzame school.

Ook hebben we de eerste topotoets gemaakt, ik was dit vergeten op de app te zetten, maar de meeste kinderen hebben zelf goed geleerd. Volgende week hebben we nog een toets van taal thema 3, waarvoor de kinderen nog extra thuis kunnen oefenen.

Rekenen werken we nu aan de doelen van blok 4, die heeft u bij de vorige flessenpost ontvangen van juf Deborah. Zij zal de doelen van blok 5 ook aan u mailen.

We zijn ook gestart met Spectrumbox. In groepjes gaan we meer leren over een onderwerp en de laatste week voor de kerstvakantie gaan ze dit presenteren. De meeste kinderen hebben gekozen voor een PowerPoint als presentatie, die ze in een groepje van 4 of 5 kinderen gaan maken.          

We werken over tijd, dus geschiedenis. De kinderen zijn erg enthousiast, maar het samenwerken kost sommige groepjes nog wat moeite.

December is natuurlijk een gezellige tijd, op donderdag 21 december is het kerstdiner, u hoort hier later nog mee over.

Blog via de schoolapp: juf Susan heeft in de flessenpost genoemd hoe u een blog van mij kunt lezen. Ik ben hiermee aan het oefenen, de eerste blog heet: Schoen zetten in groep 7/8.                                   

Uw wachtwoord hiervoor is: -----

Taaldoelen Groep 7: Thema: Fantasie

Thema 4

  • De kinderen kunnen in een zin het gezegde en het lijdend voorwerp benoemen.
  • De kinderen leren wat bepalingen zijn.
    • De kinderen kunnen in een zin een zelfstandig werkwoord en een hulpwerkwoord binnen het gezegde herkennen en benoemen.
  • De kinderen leren wat beeldspraak is.

Taaldoelen Groep 8: Thema Helden

  • De kinderen leren wat telwoorden zijn
  • De kinderen leren wat wederkerende werkwoorden zijn en kunnen deze op correcte wijze gebruiken.
  • De kinderen kunnen komma, puntkomma en dubbele punt correct toepassen
  • De kinderen leren wat de bedrijvende vorm en de lijdende vorm is. Ze kunnen een bedrijvende zin omzetten in een lijdende zin.    

PS: Ik ben vandaag jarig en heb een hele gezellige dag gehad met de kinderen

Met vriendelijke groeten, juf Coby

9-11-2017

Nieuws uit de groepen

Beste ouders van groep 7/8,

Wat gaat de tijd snel, de herfstvakantie ligt alweer achter ons. Afgelopen vrijdag hadden we een gastles van meester Eric van de Waterzuivering in Almere. Hij leerde ons wat wel en niet in het riool mag. Vrijdag 10 november gaan we op bezoek bij de waterzuivering, fijn dat er genoeg ouders kunnen rijden. Voor deze ouders: we vertrekken rond 9 uur vanaf school, de rondleiding is van 9.30-10.30 uur en dan verwacht ik rond 11 uur weer terug te zijn op school. Deze dag is er dus geen gym.

De voorloper komt eraan, daarna zijn ook de oudergesprekken, op maandag 20 november en woensdag 22 november. Voor groep 8 worden deze gesprekken ook gebruikt om het eerste voorlopige advies te bespreken. Hierover krijgt u nog bericht.

Taal

We zijn nu bezig met thema 2, de doelen hiervan stonden in de vorige flessenpost.

Ik zal alvast wel de doelen van thema 3 noemen.

Hieronder leest u ook een brief over huiswerk, hierin staat nog iets over de woorden van het thema.

Doelen groep 7: Thema 3: Gewoontes

-              De kinderen leren wat bezittelijke voornaamwoorden zijn en kunnen bezittelijke voornaamwoorden benoemen en invullen in een zin.

-              De kinderen leren het onderscheid tussen een hoofdzin en een bijzin.

-              De kinderen leren het lijdend voorwerp.

-              De kinderen leren wat leenwoorden zijn en kunnen leenwoorden aanwijzen in een zin.

Doelen groep 8: Thema: Reizen

-              De kinderen kunnen functiewoorden aanwijzen in een zin

-              De kinderen weten dat namen van historische gebeurtenissen, feestdagen, namen van  volken, nationaliteiten en talen met hoofdletter geschreven worden

-              De kinderen kunnen aangeven uit welke deelzinnen een samengestelde zin bestaat

-              De kinderen kunnen vaste voorzetsels bij werkwoorden gebruiken

Rekenen groep 7 blok 3

Wij gaan leren kommagetallen te delen door en vermenigvuldigen met 10, 100 en 1000.

*en andersom

Wij gaan leren van iets dat op schaal is getekend de echte lengte te berekenen            

Wij gaan leren een heel getal met een kommagetal te vermenigvuldigen.

Rekendoelen blok 3 groep 8

Wij gaan leren moeilijke percentages te berekenen met behulp van een verhoudingstabel.

We gaan leren kommagetallen te plaatsen op de getallenlijn tussen 0 en 1 in een context (0,5m ; 0,48 kg en 0,99 kg).

Wij gaan leren de nieuwe prijs te berekenen na een af- of toename van eenvoudige percentages.

Hieronder nog 4 sites die ik al in een eerdere flessenpost heb genoemd om te oefenen.

www.taal-oefenen.nl

www.meestermichael.nl

www.schoolbordportaal.nl

www.leestrainer.nl

Met vriendelijke groet, Coby Fledderus

volgende Flessenpost: maandag 4 december

 

Beste ouders van groep 7/8,

We zijn nu 4 weken weer op school, in deze weken zijn we druk bezig geweest om elkaar goed te leren kennen. Ook hebben we besproken: Wat zijn de regels in onze klas?

Blok 1 van de Vreedzame School is afgerond, dit ging over het onderwerp: We horen bij elkaar. De kinderen moeten weer wennen aan deze combinatiegroep, wat ook logisch is. Blok 2 van de Vreedzame School gaat over: We lossen conflicten zelf op. Hiermee gaan we deze week starten.

Komende 2 weken is de Kinderboekenweek, hierover heeft u al kunnen lezen in een aparte brief.

Woensdag 18 oktober gaan we naar de boerderij, hiervoor heb ik inmiddels genoeg ouders die mee gaan, heel fijn!

Vrijdag 3 november hebben we een gastles van de Waterzuivering. Vrijdag 10 november kunnen we bij de Waterzuivering op bezoek. Welke ouders kunnen er rijden? Het bezoek start om 9.30 uur, dus we vertrekken om 9 uur. Rond 11 uur verwacht ik weer terug te zijn op school. Beide ochtenden is er geen gym. Ik hoor het graag als u kunt rijden op vrijdag 10 november.

Na de herfstvakantie hoort u via de volgende flessenpost meer over huiswerk. Tot die tijd kunnen kinderen oefenen op Ambrasoft of Nieuwsbegrip. Kinderen die aan hebben gegeven bij mij dat ze dit willen, hebben hun inlog code ontvangen. In de vorige flessenpost zijn ook andere sites genoemd om te oefenen.

Bij vragen weet u mij te vinden. Hierbij nogmaals mijn email:

c.fledderus@driemaster-almere.nl

Groeten van Juf Coby Fledderus

Taaldoelen groep 7: Thema: Vrije tijd.

De kinderen kunnen de grammaticale personen (1e, 2e, 3e persoon enkelvoud en meervoud) benoemen en toepassen.

De kinderen weten dat onderwerpen uit één woord, enkele of veel woorden kunnen bestaan.

De kinderen kunnen voorzetseluitdrukkingen gebruiken in betekenisvolle contexten.

De kinderen kunnen aangeven wat een zin formeel of informeel maakt.

De kinderen leren verschillende soorten onderwerpen in een zin benoemen.

Taaldoelen groep 8: Thema: Vrienden.

De kinderen kunnen inhoudswoorden uit de zin halen en benoemen

De kinderen kunnen zinsgrenzen aangeven met een punt, vraagteken of uitroepteken

De kinderen kunnen een zin redekundig ontleden op drie zinsdelen: onderwerp, lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp

De kinderen kunnen verschil tussen spreektaal en schrijftaal aangeven

De kinderen leren de betekenis van 12 themawoorden

Rekendoelen blok 2 groep 7:

Wij gaan leren grote getallen cijferend op en af te tellen.

Wij gaan leren optellen en aftrekken met kommagetallen.

Wij gaan leren stroken en diagrammen af te lezen met procenten

 Wij gaan leren een verhouding te schrijven als een percentage

Rekendoelen blok 2 groep 8:

Wij gaan leren een heel getal delen door een stambreuk (bijv. 3:1/4= 3x4 = 12).

 Wij gaan leren optellen en aftrekken met kommagetallen.

 Wij gaan leren cijferend optellen en aftrekken met grote getallen.

Wij gaan leren te vermenigvuldigen met het type 35X27, maar ook 4x126.

Wij gaan leren een getal te vermenigvuldigen met een breuk

Wij gaan leren een heel getal delen door een elementaire breuk.

Delingen met kommagetallen handig uitrekenen via verdubbelen en halveren.

Groep 8 heeft in blok 2 veel doelen die getoetst worden. Echter liggen bepaalde doelen dicht tegen elkaar aan en zijn het herhalingen uit groep 7 + een stapje hoger.

Beste ouders van groep 7/8,

De eerste 2 weken zitten er alweer op. We zijn rustig begonnen, om elkaar beter te leren kennen. Dit hebben we onder andere gedaan met de methode ‘De Vreedzame School’, die u natuurlijk al kent. Met elkaar verdelen we taken en stellen we groepsregels op.

We rekenen nu met een tablet voor rekenen, dat is natuurlijk ook even wennen. Maar de kinderen en ik zijn enthousiast, dat begrijpt u vast.

Deze week hebben we de kennismakingsgesprekken, de lijst hangt naast de deur.

Hieronder noem ik een paar websites om thuis extra te oefenen. De kinderen van groep 7 en 8 krijgen dit jaar toetsen van Topografie. U hoort vanzelf als we aan een toets toe zijn.      

Bij vragen kunt u mij altijd aanspreken op school , bellen of natuurlijk mailen.

Laten we er met elkaar een goed schooljaar van maken.

Websites

www.taal-oefenen.nl

Klik op ‘nu oefenen’. Kies je groep. Daag jezelf uit met:

-              Flitsen                                -   Woordenschat          

-              Spelling                                              -   Lettergrepen                 

-              Woordvorming                -   Zinsontleding                                                  

-              Woordsoorten                                 -   Spreekwoorden       

www.leestrainer.nl

Klik op groep 7/8. Druk op taal en kies wat je wil oefenen.

Deze site kun je ook voor rekenen gebruiken.

www.kids4cito.nl

Klik op ‘cito’ en kies daarna uit:

-              Taal

-              Rekenen

-              Studievaardigheden

-              Wereldoriëntatie

www.schoolbordportaal.nl

Hier kunnen de kinderen veel oefenen, vooral ook spelling.

www.meestermichael.nl

Klik op ‘leerling’ en klik daarna op je groep. Kies uit wat jij nog beter wil leren/kunnen.

Taaldoelen groep 7:

-              De kinderen leren de betekenis van 12 themawoorden. Het thema is Organiseren.

-              De kinderen kunnen verschillende woordsoorten van elkaar onderscheiden, zoals voorzetsels, bijvoeglijk naamwoord en zelfstandig naamwoord.

-              De kinderen kunnen de juiste persoonsvorm in verschillende zinnen correct toepassen.

-              De kinderen kunnen onderwerp en persoonsvorm vinden in de zin en het werkwoordelijk gezegde aanwijzen.

-              De kinderen kunnen leestekens hanteren in zinnen met directe en indirecte rede.

         Taaldoelen groep 8:

-              De kinderen leren de betekenis van 12 themawoorden. Het thema is Politiek.

-              De kinderen kunnen bijvoeglijke naamwoorden van voltooide deelwoorden afleiden.

-              De kinderen kunnen leestekens hanteren in zinnen met directe rede.

-              De kinderen kunnen een zin redekundig ontleden op drie zinsdelen: onderwerp, gezegde en bepaling(en)

-              De kinderen kunnen contaminaties herkennen.

Rekendoelen groep 7

-              167B. Wij gaan leren eenvoudige + en – sommen op te lossen. Uit het hoofd of met een getallenlijn.

-              388B. Wij gaan leren meerdere kommagetallen bij elkaar op te tellen.

 

1             1            

1,            4             5

3,            8             5

2,            3             8

7,            6             8

 

344A. Wij gaan leren betekenis te geven aan breuken.

350D. Wij leren handig rekenen tot 10 000

Rekendoelen groep 8

537B. Wij gaan leren de nieuwe prijs te berekenen na een af- of toename van eenvoudige percentages.

425D. Wij gaan leren een lijngrafiek af te lezen.

 449C. Wij gaan leren berekeningen maken op basis van grafieken.

517C. Wij gaan leren berekeningen maken op basis van tabellen.

Woensdag 18 oktober gaan we met een bus op bezoek bij een boerderij in Ouderkerk aan de Amstel.

Ik zoek hiervoor nog 2 begeleiders, we worden om 9.00 opgehaald en zijn rond 12 uur weer terug op school. Deze ochtend dus geen gym. Ik hoor het graag als u het leuk vindt om mee te gaan.

 Groeten van  Juf Coby Fledderus

 

 

4-7-2017

Beste ouders van groep 7/8,

Terugblik

De laatste weken – Srine

De laatste weken zijn ingegaan. Groep 7 en 8 oefenen de eindmusical. De laatste weken gaan zo snel, dat het nog maar 3 weken is tot dat het de zomervakantie is. In de klas is het altijd gezellig. We maken tussendoor grapjes in de les, bijvoorbeeld dat je jongens achter de computer zitten en de juf dan zegt dat iedereen stil naar buiten mag gaan omdat het pauze is en de kinderen dan voor het raam gaan staan.

Laatste weken in groep 7/8 – Dhanjot

De laatste weken zijn ingegaan en het is best spannend, want groep 8 gaat naar het voortgezet onderwijs. Dan krijgen we meer huiswerk en moeten we nieuwe vrienden maken. Wij zijn ook hard bezig met de musical die er binnenkort aankomt. We hopen dat jullie onze musical leuk gaan vinden en ervan genieten.

Kika-sponsorloop – Free-Jenn

De sponsorloop houdt in dat je naar mensen gaat zoeken die je willen sponsoren, zodat je kan gaan rennen voor de mensen die de ziekte kanker hebben. Wij gaan zoveel mogelijk sponsors verzamelen om de kinderen en volwassenen met kanker zoveel mogelijk te helpen.

Buiten spelen – Alan

Als we buitenspelen spelen we ook soms voetbal met de hele klas. Dat is leuk. We spelen buiten vaak met de hele klas, bijvoorbeeld ook blikjetrap. We hebben altijd lol met elkaar.

Vooruitzicht

Sommige methodes zijn ondertussen uit en bij andere methodes komt het eind in zicht, oftewel: veel tijd voor de musical. Het is leuk om de musical steeds meer vorm te zien krijgen. Ik zie dat sommige kinderen thuis ook oefenen. Dat is erg fijn, want dan kunnen we op school meer bezig met hóé het gezegd moet worden en hoe je je het best in de rol kan verdiepen.

Wilt u uw kind thuis misschien (blijven) helpen met het oefenen van de tekst? Dat scheelt enorm! We willen namelijk een hele goede en leuke musical voor u opvoeren. U heeft al een brief ontvangen over de laatste schoolweek. Hieronder nog even kort voor u op een rijtje.

Eerst volgt de informatie voor groep 8. Daarna volgt de informatie voor groep 7.

Groep 8

Maandag 17 juli;

Groep 8 heeft de hele dag ‘gewoon’ school.

De liedjes van de musical worden ’s ochtends voor groep 1, 2 en 3 gezongen.

 

Dinsdag 18 juli;

Groep 8 heeft ’s ochtends les en ’s middags vrij.

Ochtend      Uitvoeren musical voor groep 4, 5 en 6 van De Driemaster

                 Groep 8 is om 12:00u vrij.

                Groep 8 ’s middags niet naar school

Middag/              17.30u op school. Ieder kind neemt een gerecht mee voor Avond         ongeveer 3 personen. We gaan dan met de juffen, die ook een 

                     gerecht meenemen, eten.

                19.30u Start musical voor familie (inloop vanaf 19:15u)

                21.00u Uitreiking certificaat

                Aansluitend een hapje en een drankje

 

Woensdag 19 juli;

Groep 8 hoeft pas om 10:00 op school te zijn, omdat zij de vorige avond laat/later naar bed

zijn gegaan.

 

Donderdag 20 juli;

Groep 8 hoeft alleen ’s ochtends naar school. Dan hebben we een afscheidsmomentje van

groep 8 omdat zij naar het Voortgezet Onderwijs gaan en van mij, omdat ik afscheid neem

van De Driemaster. We maken er een leuk en gezellig afscheid van. Om 12:00u wordt groep

8 uitgezwaaid door de kinderen van De Driemaster.

U kunt hier als ouder bij aanwezig zijn.

Vrijdag 21 juli

Groep 8 heeft vrij.

 

Groep 7

Maandag 17 juli;

Groep 7 heeft de hele dag ‘gewoon’ school.

De liedjes van de musical worden ’s ochtends voor groep 1, 2 en 3 gezongen.

Dinsdag 18 juli;

Groep 7 heeft de hele dag les.

Ochtend              Uitvoeren musical voor groep 4, 5 en 6 van De Driemaster

Middag                Doorschuifmiddag met de nieuwe juf voor volgend jaar.           

Avond  18:15u weer op school zijn (omkleden voor de musical)

                19.30u Start musical voor familie (inloop vanaf 19:15u)

                20.45u pauze en daarna start het gedeelte voor groep 8 en mogen de leerlingen uit groep 7 naar huis.   

Woensdag 19 juli;

Groep 7 heeft een ‘gewone’ dag.

Donderdag 20 juli;

Groep 7 heeft een gewone lesdag. Dan hebben we een afscheidsmomentje

van groep 8 omdat zij naar het Voortgezet Onderwijs gaan en van mij,

omdat ik afscheid neem van De Driemaster. We maken er een leuk en

gezellig afscheid van. Om 12:00u wordt groep 8 uitgezwaaid door de

kinderen van De Driemaster.

De middag is alleen groep 7 nog aanwezig. Om 15:15u start ook voor hen de vakantie. 

Vrijdag 21 juli

Groep 7 heeft vrij. 

Met vriendelijke groeten,

Juf Iris Ann.

29-5-2017

Beste ouders van groep 7/8,

Terugblik

 Van en door de kinderen gegeven:

Lummelen – Jordy

We lummelen vaak in de pauze. Het gaat altijd leuk en gezellig, maar we hebben wel regels, bijvoorbeeld: kun je de bal pakken dan moet je hem ook pakken. De belangrijkste regel is: iedereen mag mee doen. We spelen het vaak met z’n allen, groep 7/8 en 6 bijvoorbeeld. Als ik het een cijfer moest geven was het een dikke 9,5.

Steentje bijdragen – Free-Jenn

Met de Vreedzame School gaat het over een steentje bijdragen. Een steentje bijdragen betekent bijvoorbeeld als iemand verhuist en moeite heeft met tillen, dat je dan een steentje bijdraagt door een handje te helpen. Door een steentje bijdragen maak je een ander blij en je maakt het makkelijker voor de ander.

Walibi – Sophie

Eerst moesten we om half 9 verzamelen op school. Groep 6, 7 en 8 ging naar Walibi. Toen we bij Walibi waren kregen we een koekje en wat drinken. Daarna mochten we naar binnen. We gingen toen in een paar attracties. Daarna gingen we wat eten. We mochten toen nog weer spelen. Paar uurtjes waren voorbij en toen gingen we weer terug naar school. Iedereen vond het leuk.

IEP-toets –Julia

De IEP-toets is een andere versie van de entree. We vinden het makkelijker en leuker, want er is bijvoorbeeld kleur, plaatjes en leukere teksten. De entreetoets was op papier en de IEP-toets is op de computer. De entreetoets had ook meer toetsen op een dag. Met de IEP-toets hoefden we maar één toets per dag te maken.

Vooruitzicht

Komende periode gaan wij op school meer met de musical bezig. De kinderen gaan thuis hun tekst vooral uit hun hoofd leren, zodat zij weten wat zij moeten zeggen en op school kijken hoe zij dat gaan zeggen. Ik wil op school de focus vooral op het toneelspelen leggen.

Groep 7

Mocht u vragen hebben over huiswerk of over bepaalde doelen, kunt u altijd komen om iets te vragen.

Rekendoelen

Blok 9

  • Kinderen kunnen eenvoudige bewerkingen schattend uitrekenen in een context die zich hiervoor leent.
  • Kinderen kunnen samengestelde bewerkingen schattend uitrekenen in een context die zich hiervoor leent.
  • Kinderen kunnen eenvoudige breuken aangeboden in een context vergelijken, gelijknamig maken en optellen en aftrekken.
  • Kinderen kunnen breuken gelijknamig maken en optellen en aftrekken

Taaldoelen Thema 8 

  • Leren wat de gebiedende wijs is en dat de gebiedende wijs geen onderwerp kent.
  • Kunnen de verschillende voornaamwoorden van elkaar onderscheiden in een zin. Ze herhalen de persoonlijke, bezittelijke en aanwijzende voornaamwoorden.
  • Kunnen onderwerp, lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp uit de zin halen.
  • Kunnen beeldspraak herkennen en verklaren. 

 

  • Rekendoelen Blok 9

 

Groep 8

 

  • Kinderen kunnen berekeningen maken met eenvoudige breuken.
  • Kinderen kunnen berekeningen maken met breuken op formeel niveau.
  • Kinderen kunnen eenvoudige opgaven met procenten aangeboden in een context uitrekenen.
  • Kinderen kunnen rekenen op procenten op formeel niveau.

Taaldoelen Thema 8

  • Herhalen de functiewoorden (gezegde, onderwerp, lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp).
  • Kunnen leestekens hanteren in zinnen met directe rede.
  • Leren de juiste tijd te gebruiken bij het omzetten van bedrijvende zinnen naar lijdende zinnen.
  • Leren de top 3 van veelgemaakte taalfouten te vermijden.

Met vriendelijke groeten,

Juf Iris Ann.

1-5-2017

Beste ouders van groep 7/8,

Terugblik

We hebben het nationaal theoretisch verkeersexamen gehad. Dat is goed gemaakt door de kinderen. Sommige kinderen hadden maar één fout. Op 24 mei is het praktisch verkeersexamen. Hopelijk slagen daar ook veel kinderen bij! Samen met uw kind fietsen, kan een manier zijn om hierbij te helpen en te kijken hoe het gaat. Bij het praktische verkeersexamen is het belangrijk dat kinderen op een fiets fietsen die voldoet aan de check. Denk hierbij onder andere aan de volgende punten:

Naast bezig te zijn met de praktische kant oefenen, kunnen de kinderen ook de theorie nog blijven oefenen. De kinderen kunnen thuis theorie oefenen op een app, https://vvn.nl/examenapp. Ook kunnen de kinderen thuis oefenen met het maken van verkeersexamens op http://examen.vvn.nl/.

Op 13 april hebben we gezellig Pasen gevierd. We begonnen met een lekker ontbijt en een viering en gingen daarna zingen in de middenruimte met alle groepen. Ook hebben we nog geknutseld, waarbij de kinderen konden kiezen uit verschillende activiteiten.

De eindtoets van groep 8 zit er ook op. De kinderen waren enthousiast over de IEP-toets. Nu is het wachten op de uitslag…

Groep 7

Rekendoelen

Blok 7

  • Kinderen kunnen samengestelde bewerkingen aangeboden in een context uitrekenen (optellen, aftrekken en vermenigvuldigen).
  • Kinderen kunnen samengestelde bewerkingen aangeboden in een context uitrekenen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
  • Kinderen kunnen gegevens uit eenvoudige grafieken aflezen, interpreteren en vergelijken.
  • Kinderen kunnen berekeningen maken waarbij ze gegevens uit grafieken aflezen en interpreteren.

Blok 8

  • Kinderen kunnen vermenigvuldigingen met hele getallen aangeboden in een context cijferend uitrekenen.
  • Kinderen kunnen vermenigvuldigingen met hele getallen en kommagetallen aangeboden in een context uitrekenen.
  • Kinderen kunnen eenvoudige berekeningen maken met maten (omtrek, oppervlakte en inhoud).
  • Kinderen kunnen berekeningen maken met maten (omtrek, oppervlakte en inhoud).

Thema 8
Taaldoelen

  • Leren wat de gebiedende wijs is en dat de gebiedende wijs geen onderwerp kent.
  • Kunnen de verschillende voornaamwoorden van elkaar onderscheiden in een zin. Ze herhalen de persoonlijke, bezittelijke en aanwijzende voornaamwoorden.
  • Kunnen onderwerp, lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp uit de zin halen.
  • Kunnen beeldspraak herkennen en verklaren. 

Rekendoelen, Blok 7 Groep 8

  • Kinderen kunnen eenvoudige berekeningen maken met maten (lengte, omtrek en oppervlakte).
  • Kinderen kunnen berekeningen maken met maten (lengte, omtrek en oppervlakte).
  • Kinderen kunnen referentiematen toepassen bij veelvoorkomende inhoudsmaten en gewichtsmaten en kunnen eenvoudige berekeningen met inhoudsmaten (liter) en gewichtsmaten (gram) maken.
  • Kinderen kunnen inhoudsmaten en gewichtsmaten berekenen en kunnen inhoudsberekeningen maken.

Blok 8

  • Kinderen kunnen cijferend optellen en aftrekken bij eenvoudige opgaven met en zonder context.
  • Kinderen kunnen cijferend optellen en aftrekken bij opgaven met en zonder context.
  • Kinderen kunnen cijferend vermenigvuldigen en delen bij eenvoudige opgaven met en zonder context.
  • Kinderen kunnen cijferend vermenigvuldigen en delen bij opgaven met en zonder context.Taaldoelen

Thema 8

  • Herhalen de functiewoorden (gezegde, onderwerp, lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp).
  • Kunnen leestekens hanteren in zinnen met directe rede.
  • Leren de juiste tijd te gebruiken bij het omzetten van bedrijvende zinnen naar lijdende zinnen.
  • Leren de top 3 van veelgemaakte taalfouten te vermijden.Met vriendelijke groeten, 

Juf Iris Ann. 

20-4-2017

Beste ouders,

De datum van het praktisch verkeersexamen is nu ook bekend: woensdag 24 mei.

Een voorwaarde voor dit examen is dat er ouders langs de route zitten, voor de veiligheid én om leerlingen op de verschillende onderdelen te kunnen beoordelen. Er wordt om 4 hulpouders per school gevraagd. Zou u zich zo snel mogelijk willen opgeven als u 24 mei wilt helpen? Dit kan per mail of op school even tegen mij zeggen.

Hulpouders worden om 8.30 verwacht. Het verkeersexamen wordt in Muziekwijk afgenomen en start in de Lierstraat bij De Glasbak. Het examen vindt onder schooltijd plaats, kinderen starten en eindigen dus gewoon op De Driemaster.

Met vriendelijke groet,

Juf Iris Ann.

 

3-4-2017

Beste ouders van groep 7/8,

Vooruitzicht

Verkeersexamen

Aankomende donderdag, 6 april, hebben we in groep 7/8 het theoretisch verkeersexamen. We zijn hier goed mee aan het oefenen, maar sommige situaties blijven lastig. Ik merk dat nu vooral de vragen over voorrang geven en krijgen nog verwarrend zijn. Zou u de komende week, als u samen met uw zoon/dochter in het verkeer bent, willen bespreken waarom u voorrang geeft of krijgt? Dit oefenen in de praktijk zal ervoor zorgen dat de situaties op foto’s die op we school gebruiken meer betekenis krijgen en waarschijnlijk beter gemaakt zullen worden.

De kinderen kunnen thuis oefenen op een app, https://vvn.nl/examenapp. Ook kunnen de kinderen thuis oefenen met het maken van verkeersexamens op http://examen.vvn.nl/. Aan het eind van de examens krijgen leerlingen de vragen nogmaals te zien die zij niet goed beantwoord hebben, zodat ze ook van hun fouten kunnen leren. Bij het echte verkeersexamen van 6 april worden veel van deze opdrachten gebruikt. Het is daarom echt zinvol om aandacht te besteden aan de goede antwoorden van deze verkeerssituaties. Ik merk dat veel kinderen de regels goed beheersen, maar door de soms complexe situaties niet alles overzien.

Natuurlijk oefenen we op school ook met verkeer, maar als u thuis wilt ondersteunen zijn bovenstaande opties goede mogelijkheden. Ook http://www.schoolbordportaal.nl/schoolborden/catalogus.html?vakgebied=verkeer biedt verschillende mogelijkheden om te oefenen.

In mei zal het praktisch verkeersexamen zijn, dan moeten de leerlingen een route gaan fietsen. Ik heb nog geen datum gehoord waarop wij ingedeeld worden, als ik meer weet zal ik dat laten horen. Wel weet ik dat we als school 4 verkeersouders moeten vragen die langs deze route zitten. Op het moment dat ik weet wanneer wij aan de beurt zijn zal ik jullie benaderen met de vraag wie ons wil helpen.

Bij het praktische verkeersexamen is het belangrijk dat kinderen op een fiets fietsen die voldoet aan de check. Ik laat deze eisen horen wanneer ik de exacte punten weet waarop de fietsen 'gekeurd' worden .

Eindtoets groep 8

Vanaf 10 april gaan wij de kennismakingstaken doen die bij de eindtoets van groep 8 past. Na de kennismakingstaken zullen de echte toetsen volgen.

Groep 7

Rekendoelen

Blok 7

-              Kinderen kunnen samengestelde bewerkingen aangeboden in een context uitrekenen (optellen, aftrekken en vermenigvuldigen).

-              Kinderen kunnen samengestelde bewerkingen aangeboden in een context uitrekenen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).

-              Kinderen kunnen gegevens uit eenvoudige grafieken aflezen, interpreteren en vergelijken.

-              Kinderen kunnen berekeningen maken waarbij ze gegevens uit grafieken aflezen en interpreteren.

Taaldoelen

Thema 8

-              Leren wat de gebiedende wijs is en dat de gebiedende wijs geen onderwerp kent.

-              Kunnen de verschillende voornaamwoorden van elkaar onderscheiden in een zin. Ze herhalen de persoonlijke, bezittelijke en aanwijzende voornaamwoorden.

-              Kunnen onderwerp, lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp uit de zin halen.

-              Kunnen beeldspraak herkennen en verklaren.

Groep 8

Rekendoelen

Blok 7

-              Kinderen kunnen eenvoudige berekeningen maken met maten (lengte, omtrek en oppervlakte).

-              Kinderen kunnen berekeningen maken met maten (lengte, omtrek en oppervlakte).

-              Kinderen kunnen referentiematen toepassen bij veelvoorkomende inhoudsmaten en gewichtsmaten en kunnen eenvoudige berekeningen met inhoudsmaten (liter) en gewichtsmaten (gram) maken.

-              Kinderen kunnen inhoudsmaten en gewichtsmaten berekenen en kunnen inhoudsberekeningen maken.

Taaldoelen

Thema 8

-              Herhalen de functiewoorden (gezegde, onderwerp, lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp).

-              Kunnen leestekens hanteren in zinnen met directe rede.

-              Leren de juiste tijd te gebruiken bij het omzetten van bedrijvende zinnen naar lijdende zinnen.

-              Leren de top 3 van veelgemaakte taalfouten te vermijden.

Met vriendelijke groeten,

Juf Iris Ann.

 

6-3-2017

Beste ouders van groep 7/8,

Vooruitzicht;

Gym

Vanaf deze week, 6 maart, gymmen wij twee keer in de week.

-              Op woensdag gymmen wij vanaf 11:40 tot 12:30.

-              Op vrijdag start de dag in de gymzaal. De kinderen moeten 8:30 omgekleed en in de zaal zijn. Wij gymmen dan tot 9:10.

Koken

De afgelopen kooklessen zijn niet doorgegaan. U wordt op de hoogte gesteld wanneer de lessen worden vervolgd.

Groep 7

Rekendoelen

Blok6

-              Kinderen kunnen kommagetallen plaatsen op de getallenlijn.

-              Kinderen kunnen breuken en kommagetallen vergelijken en ordenen.

-              Kinderen kunnen als er een eenvoudig percentage wordt gegeven, uitrekenen hoeveel dat is en wat in geval van korting de nieuwe prijs moet zijn.

-              Kinderen kunnen als er een eenvoudig percentage wordt gegeven, uitrekenen hoeveel dat is en wat in geval van korting de nieuwe prijs moet zijn, en met oude prijs en nieuwe prijs het kortingspercentage uitrekenen.

Taaldoelen

Thema 7

-              Leren wat aanwijzende voornaamwoorden zijn. Zij kunnen deze voornaamwoorden benoemen en gebruiken in een zin.

-              Leren dat een bijvoeglijk naamwoord ook zonder zelfstandig naamwoord voor kan komen in een zin.

-              Leren dat er nevenschikkende zinnen zijn, die uit twee hoofdzinnen bestaan.

-              Leren de functie van de puntkomma en kunnen deze in een zin toepassen.

Groep 8

Rekendoelen

Blok 6

-              Kinderen kunnen een combinatie van eenvoudige bewerkingen aangeboden in een context uitvoeren (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).

-              Kinderen kunnen een combinatie van bewerkingen aangeboden in een complexe context uitvoeren (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).

-              Kinderen kunnen eenvoudige berekeningen maken met percentages waarbij gegevens in tabellen en grafieken worden aangeboden.

-              Kinderen kunnen berekeningen maken met percentages waarbij gegevens in tabellen en grafieken worden aangeboden.

Taaldoelen

Thema 7

-              Herhalen inhoudswoorden.

-              Leren welke elementen in een zin weggelaten kunnen worden (samentrekking).

-              Herhalen het benoemen van het onderwerp, lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp in een zin.

-              Leren het getal van de onderwerpen te herkennen die niet meteen duidelijk zijn.

Met vriendelijke groeten,

Juf Iris Ann.

 

7-2-2017

Beste ouders van groep 7/8

Vooruitzicht

Koken

De afgelopen twee lessen koken zijn niet doorgegaan. Er is contact met Leo, maar we weten nog niets over aankomende vrijdag. Ik zal het u laten weten wanneer koken weer doorgaat en wanneer de tweede kookgroep begint. De tweede kookgroep bestaat uit: Jordy, Thierry, Mike, Dhanjot, Moresha, Selina, Srine.

Op 13 februari zijn de definitieve adviesgesprekken voor groep 8. U heeft hiervoor een uitnodiging gekregen via de mail.

Op 6 maart en op 8 maart zijn de 10-minutengesprekken voor groep 7.

Groep 7

Rekendoelen

Blok 5

-              Kinderen kunnen delingen zonder rest van het type 288 : 12 en 3456 : 12 cijferend uitrekenen (met en zonder context).

-              Kinderen kunnen delingen met rest van het type 294 : 12 en 3456 : 12 cijferend uitrekenen (met en zonder context).

-              Kinderen kunnen eenvoudige opgaven met veelvoorkomende tijdmaten en snelheden uitrekenen.

-              Kinderen kunnen opgaven met veelvoorkomende tijdmaten en samengestelde grootheden als snelheid en prijs per tijdseenheid uitrekenen.

Taaldoelen

Thema 6

-              Leren de drie hoofdvormen van het werkwoord: infinitief (hele werkwoord), persoonsvorm en voltooid deelwoord.

-              Leren het meewerkend voorwerp. Zij hunnen het herkennen en benoemen in de zin.

-              Leren de onderwerps- en voorwerpsvorm van persoonlijke naamwoorden.

-              Leren dat zinnen soms dubbelzinnig kunnen zijn. Ze herkennen ambigu taalgebruik. Voorbeeld: Mijn oudste zus is gelukkig getrouwd.

o             Mijn zus is getrouwd en ze is gelukkig.

o             Ik ben maar blij dat mijn zus getrouwd is: gelukkig maar!

Groep 8

Rekendoelen

Blok 5

-              Kinderen kunnen eenvoudige schattende berekeningen maken met hele getallen en kommagetallen.

-              Kinderen kunnen schattende berekeningen maken met hele getallen en kommagetallen.

-              Kinderen kunnen optellen en aftrekken met eenvoudige breuken en vermenigvuldigen met een breuk aangeboden in een (geld)context.

-              Kinderen kunnen optellen, aftrekken en vermenigvuldigen met breuken.

Taaldoelen

Thema 6

-              Leren scheidbaar en onscheidbaar samengestelde werkwoorden te herkennen en te gebruiken.

-              Leren wanneer ze dan of als gebruiken in een zin (voegwoorden van vergelijking)

-              Leren wat de bedrijvende en de lijdende vorm is. Ze kunnen een bedrijvende zin in een lijdende zin omzetten met behulp van het hulpwerkwoord worden.

-              Leren persoonlijke voornaamwoorden correct te hanteren (zij/hun, u/uw, jou/jouw)

Met vriendelijke groet,

Juf Iris Ann.

 

10-1-2017

Beste ouders van groep 7/8,

Vooruitzicht

Onze groep heeft vanaf aankomende vrijdag koken. Op 13, 20 en 27 januari en 3 februari starten de volgende kinderen direct bij 'Ons Pandje': Achraf, Alan, Arsenious, Kiara, Free-Jenn, Julia, Jasmina en Sophie. Zij worden daar 13:15 verwacht en gaan 15:15 vanuit daar naar huis. Juf Regina zal bij de kooklessen aanwezig zijn.

De andere kinderen worden gewoon op school verwacht en hebben ’s middags crea.

Op 10 en 17 februari en 3 en 10 maart zijn de volgende kinderen aan de beurt: Jordy, Thierry, Mike, Dhanjot, Moresha, Selina en Srine.

Vanaf 16 januari starten de cito toetsen. Graag de afspraken waar mogelijk na schooltijd of na 30 januari plannen, zodat de kinderen geen tijd verliezen.

Op 3 februari hebben wij een uitje van Stad en Natuur over sterrenkunde. Hierover volgt nog verdere informatie.

Groep 7

Rekendoelen

Blok 5

Kinderen kunnen delingen zonder rest van het type 288 : 12 en 3456 : 12 cijferend uitrekenen (met en zonder context).

Kinderen kunnen delingen met rest van het type 294 : 12 en 3456 : 12 cijferend uitrekenen (met en zonder context).

Kinderen kunnen eenvoudige opgaven met veelvoorkomende tijdmaten en snelheden uitrekenen.

Kinderen kunnen opgaven met veelvoorkomende tijdmaten en samengestelde grootheden als snelheid en prijs per tijdseenheid uitrekenen.

Taaldoelen

Thema 5

-              Leren de term ‘voltooid deelwoord’. Ze kunnen het voltooid deelwoord herkennen en benoemen in een zin

-              Leren wat bijwoorden zijn en kunnen dat benoemen in de zin

-              Kunnen een hoofdzin en een bijzin verbinden door middel van causale voegwoorden

-              Leren de functie van de apostrof en kunnen deze in een zin toepassen

 

Groep 8

Rekendoelen

Blok 5

Kinderen kunnen eenvoudige schattende berekeningen maken met hele getallen en kommagetallen.

Kinderen kunnen schattende berekeningen maken met hele getallen en kommagetallen.

Kinderen kunnen optellen en aftrekken met eenvoudige breuken en vermenigvuldigen met een breuk aangeboden in een (geld)context.

Kinderen kunnen optellen, aftrekken en vermenigvuldigen met breuken.

Taaldoelen

Thema 5

-              Leren hoe een voltooid deelwoord gevormd wordt

-              Leren redekundig ontleden: onderwerp en werkwoordelijk gezegde

-              Kunnen aangeven in welke grammaticale tijd een zin staat

-              Leren de betrekkelijke voornaamwoorden die, dat en wat correct te gebruiken in een zin

Met vriendelijke groeten,

Juf Iris Ann.

 

Terugblik

Wat vliegt de tijd! Het is vandaag alweer 5 december en vieren we het Sinterklassfeest.

Afgelopen vrijdag heb ik met veel plezier de surprises in de klas gelegd. Wat zitten er mooie surprises bij, waar veel tijd in is gestoken!

Snowwhite and the seven breakers, geschreven door Sophie.

De voorstelling ging over sneeuwwitje en de zeven dwergen, maar het was moderner. Ze gingen zingen, dansen en toneel spelen en het publiek mocht ook meedoen. Wij gingen staan en klappen in onze handen en we gingen stampen met onze voeten en iedereen deed mee. De koningin zocht sneeuwwitje de hele tijd op. Eerst kwam een jager en daarna ging het zo verder. Op het bijna laatste stukje ging sneeuwwitje dood, maar daarna kwam een jongen en kuste sneeuwwitje. En ze leefden nog lang en gelukkig.

Ook hebben we een experience dagje gehad op het Baken. We hebben kennis gemaakt met zorg en welzijn, techniek en gym. Het was een leuke dag, waarin al een kijkje werd genomen naar het middelbaar onderwijs.

Vooruitzicht

Groep 7

Rekendoelen

Blok 4

Kinderen kunnen vermenigvuldigingen van het type 4 x 34, 4 x 345 en 45 x 56 cijferend uitrekenen (met en zonder context).

Kinderen kunnen cijferend vermenigvuldigen met kommagetallen en dit vervolgens toepassen in een geldcontext.

Kinderen kunnen in een context hele getallen vermenigvuldigen met of delend oor een breuk of kommagetal.

Kinderen kunnen in een context hele getallen vermenigvuldigen met of delen door een breuk of kommagetal.

Taaldoelen

Thema 4

  • De kinderen kunnen in een zin het gezegde en het lijdend voorwerp benoemen.
  • De kinderen leren wat bepalingen zijn.
  • De kinderen kunnen in een zin een zelfstandig werkwoord en een hulpwerkwoord binnen het gezegde herkennen en benoemen.
  • De kinderen leren wat beeldspraak is.

 

Groep 8 Blok 4

  • Rekendoelen

Kinderen kunnen vermenigvuldigingen en delingen met hele getallen aangeboden in een context cijferend uitrekenen.

Kinderen kunnen vermenigvuldigingen en delingen met hele getallen en kommagetallen aangeboden in een context cijferend uitrekenen.

Kinderen kunnen referentiematen toepassen bij veelvoorkomende inhoudsmaten en gewichtsmaten, en kunnen eenvoudige omrekeningen met inhoudsmaten (liter) en gewichtsmaten (gram) maken.

Kinderen kunnen inhoudsmaten en gewichtsmaten omrekenen, en kunnen inhoudsberekeningen maken.

 Taaldoelen

Thema 4

  • De kinderen leren wat telwoorden zijn
  • De kinderen kunnen komma, puntkomma en dubbele punt correct toepassen
  • De kinderen leren wat de bedrijvende vorm en de lijdende vorm is. Ze kunnen een bedrijvende zin omzetten in een lijdende zin.
  • De kinderen leren wat wederkerende werkwoorden zijn en kunnen deze op correcte wijze gebruiken.

Vriendelijke groet,

Juf Iris-Ann

11-11-2016

Beste ouders van groep 7/8,

Aankomende maandag 14 november gaan wij met de klas naar de Schouwburg om naar een voorstelling van Snow white and the seven breakers te kijken. Waarschijnlijk redden wij het om 12:00 weer op school en uit te zijn, maar het kan ook zijn dat de voorstelling iets uitloopt en wij iets later op school aankomen. Met dit bericht wil ik u daarvan op de hoogte stellen.

Met vriendelijke groeten,

Juf Iris Ann.

 

7-11-2016

Beste ouders van groep 7/8,

Terugblik

Wij hebben in de Kinderboekenweek leuke activiteiten gehad. We kregen een zangworkshop, oma’s beats en een imker in de klas. U heeft waarschijnlijk al van uw kind gehoord hoe de gastlessen waren en wat ze geleerd hebben.

Zangworkshop – 3 oktober

’s Middags kregen we een juf. Ze heette Hadewych. Zij gaf ons zangles. Wij moesten een zin zingen. Zo ging het: Bu-gi mu-gi. Wij moesten raden of ze het hoog of laag zong. Er hingen drie blaadjes op het bord. Daar moesten we uit kiezen. Daarna moesten er drie kinderen voor de klas staan met ieder een instrument in hun handen. De rest van de kinderen moest Bu-gi mu-gi zingen. Om twee uur ging ze weg.

Geschreven door Moresha

Stedelijk museum

Op donderdag 27 oktober ging groep 7/8 naar het Stedelijk Museum in Amsterdam. We gingen met de bus ernaartoe. Toen we daar waren kwam er een mevrouw naar ons toe. Zij vroeg eerst onze namen en ze kon 3 namen in 1 minuut onthouden. Daarna ging ze ons een rondleiding geven. We kamen bij een kamer die gemaakt was door Piet Mondriaan. We kamen ook bij een stoel die was gemaakt door Rietveld. Op het idee van Piet Mondriaan, met rechte lijnen en met dezelfde kleuren. We kregen ook een soort workshop en dan moest je een schilderij maken met rust plekken en daarna moest je er zelf eentje maken binnen 30 seconden.

Geschreven door Julia

ANWB-lichtbrigade

We hadden voor de herfstvakantie ANWB-lichtbrigade. We moesten onze fiets controleren of alles in orde was en wat we misten. We moesten ook 3 andere fietsen controleren of alles in orde was. Waarom moet eigenlijk onze fiets in orde zijn? Nou, dat zit zo: als onze fiets niet in orde is kan het gevaarlijk zijn, bijvoorbeeld je stuur zit los en dan ga je er nog mee fietsen. Wat zijn de gevolgen? Je stuur gaat eraf tijdens dat je aan het fietsen bent, dan kan je niet sturen en dan gaat je wiel heen en weer, dan ga je vallen en breek je misschien je voet of je arm. Dat wil je natuurlijk niet hebben. Daarom is het belangrijk dat alles in orde is.

Geschreven door Srine

Imker

Een imker is iemand die met bijen werkt. De juf ging ons dingen laten zien wat zij dagelijks gebruikt, bijvoorbeeld: bijenkasten, bijenwas en honing. We mochten ook van de honing proeven. Op het laatst gingen we kaarsen maken met bijenwas. Toen we dat hadden gedaan was het al afgelopen. Ze ging toen honing verkopen. Dat was heel leuk. Geschreven door Alan.

Oma beats

Er kwam een man die gaf ons een gastles met tonnen en we gingen op ritme slaan met de tonnen hij heeft ons nieuwe ritmes geleerd. We gingen op het laatste moment ook nog in groepjes een stuk drummen met elk groepje een ander ritme.

Geschreven door Thierry en Selina.

Vooruitzicht

Donderdag 10 november hebben wij nationaal schoolontbijt. De kinderen hoeven hierdoor thuis nog niet te ontbijten. Dit gaan we gezellig met de klas op school doen. Graag zelf op woensdag bord, bestek en een beker meenemen.

Op vrijdag 11 november krijgen de kinderen de voorloper mee naar huis. Mochten hier vragen over zijn, dan hoor ik het graag.

Maandag 14 november gaan wij naar een voostelling. Dit duurt tot 11:50. Hierdoor kunnen de kinderen iets later thuis komen. Zij krijgen nog een briefje mee of zij op de terugweg direct naar huis mogen fietsen of dat zij, onder begeleiding, terug naar school moeten fietsen.

’s Avonds zijn de adviesgesprekken voor groep 8. Hiervoor ontvangt u nog een uitnodiging.

Woensdag 16 november zijn de 10-minutengesprekken voor groep 7. Mocht u woensdag niet kunnen, geef dit dan tijdig aan mij door. Dan kunnen we naar een andere mogelijkheid op zoek gaan.

Vrijdag 25 november hebben wij ’s middags studiedag, waardoor de kinderen vrij zijn. Dit geldt dus alleen voor de middag.

Maandag 28 november hebben wij een gehele studiedag. Hierdoor zijn de kinderen deze dag nog vrij.

Zowel met rekenen als met taal zijn we deze periode in een overgangssituatie van blok 3 naar blok 4 en van thema 3 naar thema 4. Deze heb ik beide beschreven.

Groep 7

Rekendoelen

Blok 3

Kinderen kunnen kommagetallen vermenigvuldigen met 10, 100 en 1000 (met en zonder context) en eenvoudige vermenigvuldigingen van het type 4 x 0,5 aangeboden in een context uitrekenen.

Kinderen kunnen delen door 10, 100 en 1000 waarbij de uitkomst een kommagetal is (met en zonder context) en delingen van het type 4,50 : 0,15 aangeboden in een context uitrekenen.

Kinderen kunnen gegeven lengtes op schaal omrekenen naar de werkelijke lengte.

Kinderen kunnen bij gegeven lengtes uitrekenen hoeveel dat in een tekening met een gegeven schaal zou zijn en dat waar mogelijk ook tekenen.

Blok 4

Kinderen kunnen vermenigvuldigingen van het type 4 x 34, 4 x 345 en 45 x 56 cijferend uitrekenen (met en zonder context).

Kinderen kunnen cijferend vermenigvuldigen met kommagetallen en dit vervolgens toepassen in een geldcontext.

Kinderen kunnen in een context hele getallen vermenigvuldigen met of delend oor een breuk of kommagetal.

Kinderen kunnen in een context hele getallen vermenigvuldigen met of delen door een breuk of kommagetal.

Taaldoelen

Thema 3

  • De kinderen leren wat bezittelijke voornaamwoorden zijn en kunnen bezittelijke voornaamwoorden benoemen en invullen in een zin.
  • De kinderen leren het onderscheid tussen een hoofdzin en een bijzin.
  • De kinderen leren het lijdend voorwerp.
  • De kinderen leren wat leenwoorden zijn en kunnen leenwoorden aanwijzen in een zin.
  • Thema 4
  • De kinderen kunnen in een zin het gezegde en het lijdend voorwerp benoemen.
  • De kinderen leren wat bepalingen zijn.
  • De kinderen kunnen in een zin een zelfstandig werkwoord en een hulpwerkwoord binnen het gezegde herkennen en benoemen.
  • De kinderen leren wat beeldspraak is.
  • Groep 8 Blok 3 Rekendoelen

Kinderen kunnen kommagetallen plaatsen op de getallenlijn, en optellen en aftrekken met benoemde kommagetallen.

Kinderen kunnen kommagetallen plaatsen op de getallenlijn, en optellen en aftrekken met kommagetallen.

Kinderen kunnen eenvoudige opgaven met procenten aangeboden in een context uitrekenen.

Kinderen kunnen opgaven met procenten aangeboden in een context uitrekenen.

 Blok 4

Kinderen kunnen vermenigvuldigingen en delingen met hele getallen aangeboden in een context cijferend uitrekenen.

Kinderen kunnen vermenigvuldigingen en delingen met hele getallen en kommagetallen aangeboden in een context cijferend uitrekenen.

Kinderen kunnen referentiematen toepassen bij veelvoorkomende inhoudsmaten en gewichtsmaten, en kunnen eenvoudige omrekeningen met inhoudsmaten (liter) en gewichtsmaten (gram) maken.

Kinderen kunnen inhoudsmaten en gewichtsmaten omrekenen, en kunnen inhoudsberekeningen maken.

Taaldoelen

Thema 3:

  • De kinderen kunnen functiewoorden aanwijzen in een zin
  • De kinderen weten dat namen van historische gebeurtenissen, feestdagen, namen van volken, nationaliteiten en talen met hoofdletter geschreven worden
  • De kinderen kunnen aangeven uit welke deelzinnen een samengestelde zin bestaat
  • De kinderen kunnen vaste voorzetsels bij werkwoorden gebruiken
  • Thema 4
  •  
  • De kinderen leren wat telwoorden zijn
  • De kinderen kunnen komma, puntkomma en dubbele punt correct toepassen
  • De kinderen leren wat de bedrijvende vorm en de lijdende vorm is. Ze kunnen een bedrijvende zin omzetten in een lijdende zin.
  • De kinderen leren wat wederkerende werkwoorden zijn en kunnen deze op correcte wijze gebruiken.

Vriendelijke groet,

juf Iris Ann

 

4-11-2016

Beste ouders,

Maandag 7 november gaan wij 's ochtends met groep 7 en 8 naar Het Baken Stad College. Daar krijgen wij informatie en krijgen we drie korte introductielessen. De kinderen moeten dus allemaal op de fiets naar school komen. Wij zijn nog voor de middagpauze weer terug op school, waar u eventueel uw kind weer op kan halen.

Met vriendelijke groeten,

Juf Iris Ann.

 

25-10-2016

Beste ouders,

Volgende week dinsdag 1 november stond er een uitje gepland. Deze gaat helaas niet door. Er wordt nog gekeken naar een nieuwe datum waarop we kunnen gaan. Zodra ik meer weet, breng ik jullie ervan op de hoogte.

Met vriendelijke groeten,

Juf Iris Ann.

 

 

14-10-2016

Donderdag 27 oktober continurooster i.v.m. museumbezoek

Donderdag 27 oktober gaan wij met de kinderen naar het Stedelijk Museum in Amsterdam. De kinderen worden om half 9 op school verwacht. Omdat we rond kwart over 1 weer terug komen op school, draaien we deze dag een continu rooster tot kwart over 2. De kinderen moeten hun eigen 10-uurtje, lunchpakket en drinken in hun tas meenemen.

Wilt u aangeven bij de groepsleerkracht en Regina of uw kind deze dag gebruik gaat maken van VSD? Mocht u geen opvang hebben voor uw kind vanaf kwart over 2. Dan kunnen wij uw kind opvangen. Graag horen we dit van tevoren.

Met vriendelijke groeten,

juf Iris Ann.

 

3-10-2016

Beste ouders van groep 7/8,

Wat gaat de tijd snel! Nog maar twee weken en dan is het alweer herfstvakantie. Ik heb ontzettend veel genoten van afgelopen weken. Het is leuk om elkaar beter te leren kennen en goed te zien wat voor goede werkhouding veel kinderen hebben!

Terugblik

Ik kan jullie zelf de terugblik geven van afgelopen weken, maar wie kan het eigenlijk beter dan de kinderen zelf? Hierbij de belangrijkste en/of dingen over de afgelopen weken door de kinderen zelf geschreven.

De Vreedzame School

De Driemaster heeft een nieuwe methode. Het heet de vreedzame school. In de vreedzame school leren we hoe we moeten omgaan met iemand. We doen soms ook spelletjes. Dat heet binnenkomer en afsluiter. Er is ook een agenda. De agenda gaat op volgorde: binnenkomer, wat gaan we leren, we hebben verschillende onderwerpen met die onderwerpen leren we hoe we met iemand om moeten gaan en de afsluiter.

-              Achraf en Alan

Buitenspelen met gr. 7/8

In groep 7/8 spelen we om 10:00 uur buiten. Dan doen we meestal een soort tafeltennis met de bal. Soms 1 tegen 1 of 2 tegen 2. Dat is erg leuk om te doen . De juf doet soms ook met ons mee. De juf is best moeilijk om te verslaan. Maar het is wel leuk om met haar te spelen.

-              Beste groetjes  gr.7/8 – Kiara en Moresha

Weektaak

Met een weektaak kan je alles bijhouden net als rekenen en taal enz. Je kan ook opschrijven wat je moeilijk vindt of wat je makkelijk vindt. Bij extra kan je wat doen als je klaar bent met je weektaak, bijvoorbeeld squla of de blauwe map.

Als je klaar bent kan je je werkhouding met een gezichtje inkleuren over hoe je het vond gaan: slecht, gemiddeld of goed.

-              Jasmina  en Sophie

Watergevecht

We deden een watergevecht met groep 6, 7 en 8. Het was erg leuk maar ook pijnlijk want de weerballonnen deden veel pijn en de stralen van de waterpistolen. Maar het was super spang spang = leuk, want de moeder van Tycho maakte iedereen nat en andersom. We gingen een hele grote bak met water vullen en over kinderen heen gooien en het was super leuk!!!

-              Jordy en Thierry

Kinderpostzegels

Woensdag is het zo ver. Dan hebben we kinderpostzegels. Dan gaan we bij de deuren langs. Waar gaat het over? Sommige kinderen kunnen niet naar school omdat hun ouders geen geld hebben of er zijn geen scholen in hun buurt of de eigenaren voor school hebben geen geld. Dus daarom gaan we langs de deuren kinderpostzegels verkopen.

-              Selina en Srine

Gymlessen

Omdat meester Thomas voor 1 jaar met zijn vriendin op wereldreis ging, komt meester Melvin de gymlessen overnemen. De kinderen vermaken zich ook bij hem. Laatst speelden we een spel genaamd ‘Code Kraken’. De meester had een code in zijn hoofd. En er waren 4 groepjes en 4 parcours en we moesten de code kraken. Bijvoorbeeld: Je had 1433, dan moest je eerst het parcours lopen. Daarna controleerde de meester 1 cijfer en moesten we het parcours weer afleggen. Deze week hadden we het spel slagbal. Iemand gooide de bal zo ver mogelijk weg en iemand anders moest de bal zo snel mogelijk vangen en brand roepen. Met andere woorden: het zijn super leuke gymlessen.

-              Dhanjot en Julia

Enkele kinderen hebben nog meer werkbladen aan mij gevraagd om thuis te oefenen. Hierbij hebben ze werkbladen en de antwoorden meegekregen. Dit hoeven zij niet op school in te leveren.

Elke dinsdag wordt het huiswerk nagekeken en krijgen ze nieuw huiswerk.

Daarnaast hebben de kinderen ook een nieuwe activeringscode gekregen voor Ambrasoft. Hier kunnen ze thuis op oefenen, maar Squla kan ook.

Vooruitzicht

Ook komende tijd gaan wij niet stil zitten en niets doen. Vandaag hebben wij een workshop van Hadewych gehad. Doordat ik deze Flessenpost eerder heb getypt, weet ik nog niet hoe het gegaan is, maar uw kind kan het u vast vertellen!

Op 6 oktober krijgen wij een gastles: er komt een imker in de klas. Zij maakt een mooie tentoonstelling van allerlei spullen, zoals een imkerpak, een bijenkastje, bijen enz. Ze gaat over bijen vertellen, ze gaat een bijenfilm laten zien en bij de tentoonstelling over het leven van bijen vertellen. Ook wordt er een kaarsje van zuivere bijenwas gemaakt.

Er is een mogelijkheid om zuivere honing te kopen.

- Een pot honing (ruim 450 gram) kost €3,90.

- Een klein potje (ruim 250 gram) kost €2,80.

Wanneer u geïnteresseerd bent in een pot honing, kan u uw kind geld mee geven om het te kopen. U hoeft natuurlijk niets te kopen wanneer u dat niet wilt.

Vrijdag 7 oktober starten de crealessen weer. Er is dit jaar iets nieuws! De kinderen gaan ook een cyclus van 3 weken koken. Op 7, 14 en 28 oktober is een halve groep van juf Sonja aan de beurt en op 4, 11 en 18 november de andere helft van de groep van juf Sonja. De kinderen die op school zijn, kunnen andere creamogelijkheden kiezen. 9, 16 en 13 december is de eerste helft van mijn groep en op 13, 20 en 27 januari de tweede helft van mijn groep.

De kookworkshop is in Het Pandje, direct over de brug. Juf Regina loopt de eerste keer van een nieuwe groep mee met de kinderen. Om 13:15 vertrekt ze op school zodat de kinderen mooi op tijd kunnen starten. De afsluiting is 15:15 in Het Pandje. De kinderen gaan vanuit daar zelf naar huis of u kunt uw kind daar 15:15 ophalen. Mochten er hierover vragen zijn, hoor ik het graag. 

Op 11 oktober staat er een fietsles ANWB lichtbrigade gepland. Wilt u er dan voor zorgen dat uw kind op de fiets naar school komt?

Op 14 oktober vier ik juffendag. Ik ben 8 september jarig geweest, maar vond dat zelf te vroeg in het jaar om het te vieren. Nu doen we het op de vrijdag voor de vakantie. Dan gaan we feestelijk de vakantie in.

Op 24 oktober komt er voor twee weken een stagiaire bij ons in de klas. Meer informatie daarover volgt nog.

Op 27 oktober gaan wij naar het Stedelijk Museum in Amsterdam. Het is onder schooltijd en we gaan er met de bus naartoe. Mocht het nodig zijn, dan volgt verdere informatie nog. Ik heb hiervoor twee begeleiders nodig. Ik hoor het graag als u mee wilt en kunt.

Op 1 november gaan we met de klas naar het milieupark van HVC in Lelystad. De rondleiding is vanaf 9:00 tot 11:00. Ik zoek nog ouders die willen rijden, ter plekke willen begeleiden en weer mee terug willen rijden. Op de Driemasterapp kun je je aanmelden onder evenementen.

Het terrein kan modderig zijn. Het advies is om oude kleding aan te trekken en dichte, stevige schoenen aan te doen.

Groep 7

Rekendoelen

Kinderen kunnen cijferend optellen en aftrekken toepassen in contexten met hele getallen tot ongeveer 10000.

Kinderen kunnen cijferend optellen en aftrekken toepassen in contexten met hele getallen en met kommagetallen met gelijke aantallen cijfers achter de komma tot ongeveer 10000.

Kinderen kunnen percentages aflezen en inkleuren in een cirkeldiagram of streek en zeer eenvoudige berekeningen maken.

Kinderen kunnen een eenvoudig percentage uitrekenen. 

Taaldoelen

-              De kinderen kunnen de grammaticale personen (1e, 2e, 3e persoon enkelvoud en meervoud) benoemen en toepassen.

-              De kinderen weten dat onderwerpen uit één woord, enkele of veel woorden kunnen bestaan.

-              De kinderen kunnen voorzetseluitdrukkingen gebruiken in betekenisvolle contexten.

-              De kinderen kunnen aangeven wat een zin formeel of informeel maakt.

-              De kinderen leren verschillende soorten onderwerpen in een zin benoemen.

Groep 8

Rekendoelen

Kinderen kunnen cijferend optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen, waarbij de sommen al onder elkaar worden aangeboden.

Kinderen kunnen cijferend optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen, waarbij ze zelf de sommen onder elkaar moeten zetten.

Kinderen kunnen vermenigvuldigen en delen met breuken en kommagetallen aangeboden in een context.

Kinderen kunnen vermenigvuldigen en delen met breuken en kommagetallen.

Taaldoelen

-              De kinderen kunnen inhoudswoorden uit de zin halen en benoemen

-              De kinderen kunnen zinsgrenzen aangeven met een punt, vraagteken of uitroepteken

-              De kinderen kunnen een zin redekundig ontleden op drie zinsdelen: ow, lv en mv

-              De kinderen kunnen verschil tussen spreektaal en schrijftaal aangeven

 Met vriendelijke groeten,

Juf Iris Ann.

 

Beste ouders van groep 7/8,

De eerste week zit er alweer op! Het is echt voorbij gevlogen! We zijn de eerste week nog rustig aan begonnen, om elkaar beter te leren kennen. Dit hebben we onder andere gedaan door de methode ‘De Vreedzame School’. Elke dag hadden we daar een les van. Het thema van dit blok is ‘We horen bij elkaar’. Deze week krijgen we ook nog dagelijks een les en daarna één keer in de week. Heeft u van uw kind al gehoord wat we hebben gedaan, wat ze hebben geleerd en wat een binnenkomer en afsluiter is?

De kinderen krijgen morgen huiswerk mee. Dit wordt op dinsdag mee naar huis gegeven en één week later op dinsdag nagekeken. Wanneer het eerder af is, kunnen zij het ook eerder inleveren. Op dinsdag moet het op school zijn.

Wanneer u ook nog wilt dat uw kind thuis meer oefent, dan zijn de volgende websites handig. Ik heb bij elke website opgeschreven wat er geoefend kan worden. Deze sites staan achteraan deze informatie.

Op dinsdag 1 november staat een uitje gepland naar Milieupark van HVC, Afvalzorg en Orgaword. De rondleiding is vanaf 9:00 tot 10:00. Ik zoek 3 of 4 ouders die zouden willen rijden en ter plekke zouden willen begeleiden. Wilt u aangeven wanneer u zou kunnen en willen?

Groep 7

Rekendoelen

Kinderen kunnen opgaven met drie getallen handig optellen en aftrekken.

Kinderen kunnen opgaven met drie of vier getallen handig optellen en/of aftrekken.

Kinderen kunnen een eenvoudige breuk aflezen uit een schematische tekening of op een getallenlijn.

Kinderen kunnen een eenvoudige breuk aangeven in een schematische tekening of op een getallenlijn. Hierbij wordt de breuk gegeven of juist het deel van 1 dat weg is.

 

Taaldoelen

  • De kinderen leren de betekenis van 12 themawoorden
  • De kinderen kunnen verschillende woordsoorten van elkaar onderscheiden
  • De kinderen kunnen de juiste persoonsvorm in verschillende zinnen correct toepassen
  • De kinderen kunnen onderwerp en persoonsvorm vinden in de zin en het werkwoordelijk gezegde aanwijzen
  • De kinderen kunnen leestekens hanteren in zinnen met directe en indirecte redeGroep 8
  • Rekendoelen

Kinderen kunnen een combinatie van twee bewerkingen aangeboden in een context uitvoeren (optellen, aftrekken en vermenigvuldigen).

Kinderen kunnen een combinatie van bewerkingen aangeboden in een context uitvoeren (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).

Kinderen kunnen eenvoudige berekeningen maken waarbij ze gegevens uit verschillende typen grafieken aflezen en interpreteren.

Kinderen kunnen berekeningen maken waarbij ze gegevens uit verschillende typen grafieken aflezen en interpreteren.

 

Taaldoelen

  • De kinderen leren de betekenis van 12 themawoorden
  • De kinderen kunnen bijvoeglijke naamwoorden van voltooide deelwoorden afleiden
  • De kinderen kunnen leestekens hanteren in zinnen met directe rede
  • De kinderen kunnen een zin redekundig ontleden op drie zinsdelen: onderwerp, gezegde en bepaling(en)
  • De kinderen kunnen contaminaties herkennenMet vriendelijke groeten,   www.rekentoppers.nl
  • Druk op start en kies:
  • Rekenwebsites
  • Websites
  •  
  • Juf Iris Ann.
  • Sommen tot 1000 (deel 1-4 of deel 5-8)
  • Tafels/ tafels boven de 10
  • Deeltafels  Druk op start en oefen de tafels 1 t/m 10. www.rekenen-oefenen.nl
  • Klik op ‘nu oefenen’. Kies je groep. Daag jezelf uit met:
  • www.tafels-oefenen.nl
  • Eerst nog niet met de stopwatch oefenen, maar zelf 10 minuten bijhouden.
  • Splitsen                          -   Delen                                  -   Klokkijken
  • Getallen                         -   Vermenigvuldigen              -   Geld
  • Erbijsommen               -   Breuken                              -   Grafieken
  • Erafsommen                 -   Maten                                 -   Kommaget.
  • Cijferen                          -   Procenten                                       -   Diverswww.rekenenwijzer.be Kies wat je wilt oefenen. www.de-tafels-oefenen.nl  Klik op groep 7/8. Druk op rekenen en kies wat je wil oefenen.  www.taal-oefenen.nl
  • Klik op ‘nu oefenen’. Kies je groep. Daag jezelf uit met:
  • Taalwebsites
  • www.leestrainer.nl
  • Klik op ‘nu oefenen’. Maak een keuze uit de tafels.
  • Bij voornaam en familienaam één letter invullen.
  • Flitsen                                    -   Woordenschat      
  • Spelling                                  -   Lettergrepen             
  • Woordvorming                       -   Zinsontleding                                      
  • Woordsoorten                        -   Spreekwoorden      Klik op groep 7/8. Druk op taal en kies wat je wil oefenen. www.wrts.nl Wachtwoord: groep78
  • Kies uit:
  • Inlogcode: groep78@driemaster.nl
  • www.leestrainer.nl
  • Elk onderdeel bestaat uit verschillende onderdelen.                 
  • Citotrainer groep 8
  • Citotrainer groep 7
  • Nederlands – Nederlands (groep 7 en 8) Overige websites Kies je groep. Zelf kiezen wat je wilt oefenen. Alleen aanklikken waar ‘gratis’ bij staat:
  • www.citotoets-oefenen.nl
  • Kies bij ‘makkelijk overhoren’ voor ‘spelling’, waarbij je het woord kort ziet en daarna zelf typt.
  • Rek: getallen, bewerkingen, meten, verhoudingen, schatten
  • Taal: woordenschat, begrijpend lezen, spelling, werkwoorden, grammatica
  • Studievaardigheden                                      www.kids4cito.nl
  • Klik op ‘cito’ en kies daarna uit:
  • Taal
  • Rekenen
  • Studievaardigheden
  • Wereldoriëntatie www.leestrainer.nl  Klik op ‘nu oefenen’. Kies je groep. Alleen aanklikken waar ‘gratis’ bij staat. www.meestermichael.nl  www.onlineklas.nl  Klik op ‘bovenbouw’ en kies uit:
  • oefensite.rendierhof.nl
  • Klik op ‘oude website’ en kies daarna uit wat jij nog beter wil leren/kunnen.
  • Klik op ‘leerling’ en klik daarna op je groep. Kies uit wat jij nog beter wil leren/kunnen.
  • www.begrijpend-lezen-oefenen.nl
  • Klik op groep 7/8. Druk op studievaardigheden en kies wat je wil oefenen.
  • Rekenen: 5 minuten
  • Taal: werkwoord, CITO oefenen, zinsontleden, woord op soort
  • Meest gezien: spelling, dictee, werkwoordspelling, woordenschat, tempo rekenen, rekenen allerlei bovenbouw, flitswoordwww.topo-oefenen.nl
  • Klik op ‘nu oefenen’. Zelf kiezen wat je wilt oefenen:
  • Nederland
  • Europa
  • Wereld www.verkeer-oefenen.nl  
  •  Klik op ‘nu oefenen’. Kies je groep. Zelf kiezen wat je wilt oefenen.
Terug

Tegelenpad 2

1324 DS Almere

036-5331399

dir.driemaster@nullprisma-almere.nl