groep 5/6

Beste ouders/verzorgers van groep 5/6,

De eerste schoolweek van dit schooljaar zit er alweer op. We zijn begonnen aan het eerste blok van De Vreedzame School met het thema wij horen bij elkaar. De afgelopen weken hebben we daar iedere dag een les over gedaan. Deze week ronden wij dit blok af. 

Belangrijke data voor groep 5/6

· Woensdag 4 oktober heeft groep 6 de eerste topografie toets. 20 september krijgen zij hiervoor huiswerk mee.

· Vrijdag 17 november gaan wij naar Stad en Natuur om te leren over stenen en fossielen.

Groep 5

In groep 5 gaan we de komende maand aan de volgende doelen werken: Rekendoelen:

· Leerlingen kunnen getallen tot 1000 splitsen in honderdtallen, tientallen en eenheden.

· De leerlingen kunnen (terug)tellen met sprongen van 100

· De leerlingen kunnen sommen als 643+88, 643 – 88 uitrekenen op de getallenlijn of in rekentaal.

· De leerlingen kunnen optellen en aftrekken met nullen (bv 80 + 80).

· De leerlingen kunnen de tafel van 6 met strategie uitrekenen.

· Leerlingen kunnen bij een verhaaltje of afbeelding een som maken en uitrekenen.

· De leerlingen leren spiegelen met een spiegeltje.

· De leerlingen kunnen kijklijnen gebruiken.

· De leerlingen kunnen analoge tijden omzetten in digitale tijden en omgekeerd.

· De leerlingen kunnen sommen als 673+50, 846-70 en 698+7 en 804-9 uitrekenen op de getallenlijn of in rekentaal.

· Leerlingen kunnen getallen tot 1000 plaatsen tussen de juiste honderdtallen en tientallen.

· De leerlingen kunnen sommen als 35+27 en 73-45 uit het hoofd uitrekenen.

Taaldoelen:

· De leerlingen kennen de betekenis van de themawoorden (van het thema regels). Deze woorden krijgen de kinderen, samen met het bijbehorende verhaal, op papier mee naar huis om mee te oefenen.

· De leerlingen kennen de woordsoorten: zelfstandig naamwoord, werkwoord en bijvoeglijk naamwoord en kunnen deze vinden in een zin. 

· De leerlingen kunnen woorden in de juiste alfabetische volgorde zetten.

· De leerlingen kunnen zinnen uitbreiden met zinsdelen die antwoord geven op vragen als wat, waar en wanneer.

· De leerlingen kunnen een uitleg bij een spel schrijven.

· De leerlingen leren het onderscheid tussen Standaardnederlands en spreektaal

· De leerlingen leren wat een woordtrap is.

· De leerlingen kunnen een toelichting bij een foto schrijven.

Wij zijn ook gestart met topografie. Dit jaar gaan de kinderen de topografie van Nederland leren. Ook zijn wij gestart met Blits. Hierbij leren de kinderen over studievaardigheden, zoals het lezen en invullen van grafieken en tabellen, het gebruiken van kaarten en legenda’s, maar ook het vinden van het hoofdonderwerp en de grote lijn van een tekst.

Groep 6 

In groep 6 gaan we de komende maand aan de volgende doelen werken:

Rekendoelen:

· Leerlingen kunnen door- en terugtellen tot 10 000 met sprongen van 1000 en 100.

· De leerlingen kunnen sommen als 643 + 88 en 643 + 288 kolomsgewijs optellen (met gebruik van het HTE schema). 

· Leerlingen kunnen getallen tot 10 000 plaatsen op de getallenlijn tussen duizendtallen en honderdtallen.

· De leerlingen kunnen sommen als 6 x 13 uitrekenen door te splitsen (6 x 13 = 6 x 10 + 6 x 3).

· De leerlingen kunnen sommen als 843+34, 543+234, 786-59 en 872-236 uitrekenen op de getallenlijn of in rekentaal.

· De leerlingen kunnen deelsommen uit hun hoofd uitrekenen.

· Optellen van sommen als 1,50 + 2,75 en 1,79 + 2,85 in een geldcontext.

· De leerlingen kunnen een deel van een hoeveelheid bepalen in andere dan meetsituaties. Bijvoorbeeld: 3/5 van 150 mensen (elementaire breuken).

· De leerlingen kunnen een hoeveelheid eerlijk verdelen.

· Vermenigvuldigen met een tiental, honderdtal of duizendtal.

· Leerlingen kunnen bepalen welk getal het dichtst bij een gegeven getal tot 10 000 ligt.

· De leerlingen kunnen gebruikmaken van ankerpunten in een verhoudingstabel bij het oplossen van verhoudingsproblemen met hele getallen.

· Leerlingen kunnen getallen tot 10 000 plaatsen op de getallenlijn tussen duizendtallen en honderdtallen.

Taaldoelen:

· De leerlingen kennen de betekenis van de themawoorden (van het thema tegenstellingen). Deze woorden krijgen de kinderen, samen met het bijbehorende verhaal, op papier mee naar huis om mee te oefenen.

· De leerlingen kennen de woordsoorten: zelfstandig naamwoord, werkwoord, bijvoeglijk naamwoord, lidwoord en voorzetsel en kunnen deze vinden in een zin. 

· De leerlingen kunnen de stam van een werkwoord benoemen.

· De leerlingen weten wat een persoonsvorm is en hoe ze deze kunnen vinden met de vraagproef.

· De leerlingen kunnen een persoonlijke brief schrijven

· De leerlingen kunnen leestekens gebruiken en benoemen.

· De leerlingen kennen de betekenis van de voorvoegsels on-, her- en ge-

· De leerlingen kunnen een betoog schrijven met ten minste twee argumenten.

Dit jaar gaan we ook weer verder met Blits en topografie. De komende periode werken de kinderen verder aan opdrachten over de topografie van Nederland. 

Thuis oefenen

De kinderen kunnen veel baat hebben bij het thuis oefenen van de leerstof. Wilt u met uw kind thuis oefenen dan kunnen de volgende websites daar handig voor zijn:

www.redactiesommen.nl voor het oefenen van verhaalsommen (klik op oefenen, kies groep 5 of 6, kies het niveau van 1, 2 of 3 sterren en klik op starten).  www.leestrainer.nl op deze site kunnen de kinderen oefenen met verschillende vakken, zoals bijvoorbeeld rekenen of studievaardigheden.  www.tafels-oefenen.nl voor het oefenen van alle tafels (klik op start en kies de tafels die je wilt oefenen).  www.rekentoppers.nl voor het oefenen van sommen tot 1000, de tafels en deelsommen(klik op start en kies wat je wilt oefenen). www.taal-oefenen.nl voor het oefenen van verschillende dingen die bij de taallessen aan bod komen, zoals woordsoorten, werkwoorden en woordenschat (klik op nu oefenen, kies de juiste groep en kies wat je wilt oefenen). http://www.meestermichael.nl/leerlingen/ voor het oefenen met verschillende vakken, zoals taal, rekenen en verkeer (kies de juiste groep en klik op het vak dat je wilt oefenen).  www.topo-oefenen.nl voor het oefenen van topografie (klik op nu oefenen, kies de juiste groep en kies wat je wilt oefenen).  www.verkeer-oefenen.nl voor het oefenen van verkeer (klik op nu oefenen, kies de juiste groep en kies wat je wilt oefenen). 

Met vriendelijke groeten,

Juf Sabrina

 

 

4-7-2017

Groep 6                                                                                                               Flessenpost nummer: 11

Hierbij ontvangt u flessenpost nummer 11 met daarin de doelen voor de komende weken. Het is alweer de laatste flessenpost van dit schooljaar.

Wat ie het schooljaar toch snel omgevlogen. Ik kan terug kijken op een jaar van hard werken, vooruit gaande resultaten. Maar het was ook een jaar van gezelligheid en plezier. We hebben uitstapjes gemaakt, workshops gevolgd en vooral veel gezongen met elkaar.

Afgelopen maand mochten we nog de tentoonstelling ‘Duizelingwekkende

Dino’s bezoeken.

Hierbij enkele foto’s van deze activiteit (zie site).

Stad en Natuur

Op dinsdag 11 juli hebben wij ons laatste uitje van Stad en Natuur: Natuurwijs. De is het uitje dat in mei is verplaatst.

Plaats en tijdsduur

De activiteit vindt plaats in de Stadsbossen van Almere, Almeerderhout.

Duur van 10.00 uur tot 14.00 uur.

Ontvangst bij Buitencentrum Almeerderhout, Kemphaanlaan 4.

Voor deze activiteit zoek ik ouders die ons willen rijden en willen begeleiden.

Rol van de begeleiders/ ouders

U speelt als begeleider een belangrijke rol. U kunt de kinderen enthousiasmeren en focussen als dat nodig is. Luister dus mee naar het verhaal en met de opdrachten, maar laat de kinderen wel zo veel mogelijk zelf ontdekken. Zie er verder op toe dat de kinderen zorgvuldig omgaan met het materiaal. Hieronder kunt u zich vast inlezen in de activiteit.

Praktisch

Schoenen die tegen een stootje kunnen. Lange broek dit ook in verband met teken. ’s Avonds moeten de kinderen wel even op teken gecontroleerd worden.

Eten en Drinken

De kinderen nemen een eigen lunchpakket en drinken mee. Een broodje en drinken is genoeg, het is immers geen schoolreisje. Ook krijgen de kinderen tijdens de activiteit iets te eten aangeboden.

WIE O WIE WIL EN KAN MET ONS MEE OP 11 JULI 2017?

Entreetoets

De uitslag van de Entreetoets is inmiddels binnen. Alle kinderen hebben volgens verwachting gescoord. Binnenkort volgen de gesprekken hierover. U krijgt hiervoor en uitnodiging.

Huiswerk Nieuwsbegrip

Het maken van het huiswerk van nieuwsbegrip verslapt op dit moment weer bij de kinderen. Wilt u als ouders ook in de gaten houden of het computer huiswerk gemaakt wordt?

Huiswerk

De kinderen hebben afgelopen week woorden van taal mee gekregen, om te leren. Donderdag 6 juli maken wij de taaltoets.

Vriendelijke groet,

Sonja Bisschop

De rekendoelen (Blok 9 en Blok 10) voor de komende weken zijn:

  • De kinderen kunnen optellingen tot (ongeveer) 1000 cijferend oplossen;
  • De kinderen kennen de kommanotatie en kunnen met geld bepalen wat ze overhouden;
  • De kinderen kunnen een afstand berekenen met behulp van een kaart en een schaallijn;
  • De kinderen kunnen een locatie op een kaart vinden die is aangegeven met coördinaten en omgekeerd.
  • De kinderen kunnen vermenigvuldigingen maken van het type 6 x 56 en 4 x 345 en 23 x 73;
  • De kinderen kunnen via varia-aanpakken vermenigvuldigen;
  • De kinderen kunnen bij een gegeven verdeling met breuken aangeven welk deel het is en uitrekenen uit hoeveel objecten een deel bestaat;
  • De kinderen kunnen bij een gegeven deel van een figuur met breuken aangeven welk deel het is en deze breuk aanvullen tot 1.                                                         

De spellingsdoelen (maand 10) voor de komende weken zijn:

  • De kinderen kunnen de categorieën 1 t/m 27 toepassen in woorden tot en met 4 lettergrepen;
  • Categorie 28 wordt aangeboden; woorden met een trema.

De taaldoelen (thema 8 Geld) voor de komende weken zijn:

  • De kinderen leren dat een aantal zelfstandige naamwoorden geen enkelvoudsvorm of geen meervoudsvorm heeft;
  • De kinderen leren wanneer de bijvoeglijke naamwoorden een buigings-e krijgen;
  • De kinderen kunnen de vast plaats van onderwerp en persoonsvorm benoemen in een vertelzin en een vraagzin;
  • De kinderen leren het verschijnsel pleonasme herkennen in woordgroepen;
  • De kinderen kunnen opzoeken welk lidwoord bij een zelfstandig naamwoord hoort en wat het meervoud is. 

 

  • De kinderen kennen de betekenis van de themawoorden actief.
  • De kinderen kunnen de woorden van het thema toepassen in een zin.

Naast het oefenen van de tafels is het belangrijk dat de kinderen, ook thuis, veel lezen. Samen met uw kind lezen is bovendien ook heel erg leuk.

Leestips:

  • Stel vragen aan uw kind over de tekst die het heeft gelezen, zo oefent u het begrijpend lezen.
  • Lees 5 dagen lang elke dag dezelfde bladzijde en neem de tijd op met een stopwatch. Zo werkt u samen met uw kind aan het leestempo.
  • De kinderen kunnen thuis, met hun inlogaccount van Nieuwsbegrip, de woordenschat les en de les andere tekstsoort oefenen.

AGENDA:

3 juli                                       Studiedag, kinderen vrij

4 juli                                       Start project Ruimte

6 juli                                       Activiteit Science

7 juli                                       Rapport mee

10 juli                                    10-minutengesprekken

11 juli                                    Stad en Natuur: Natuurwijs

14 juli                                    Eindfeest Driemaster

18 juli                                    Doorschuifmiddag

21 juli                                    Vakantie, kinderen vrij (tot en met 4 sept. 2017)

 

Rooster spreekmoment eind groep 6                                                                 

Wanneer u een andere tijd wilt, mag u onderling ruilen.                            

Geef dit wel even door aan de leerkracht                                         

15.30     Jahyendrow                     

15.40     Amber                

15.50     Donny                 

16.00     Ayman                

16.10     Jill                          

                                                                             

16.40     Piranas                

16.50     Lina                      

17.00     Sarah                   

17.10     Viorella                               

17.20     Nariño 

                                                              

18.30     Tygo                     

18.40     Ronald                

18.50     Aashinya                            

                                 

29-5-2017

Groep 6                                                                                                               Flessenpost nummer: 10

Hierbij ontvangt u flessenpost nummer 10 met daarin de doelen voor de komende weken.

Entreetoets

Wij zijn nog steeds druk met het maken van de verschillende taken van de Entreetoets. En … we gaan nog even door. Iedereen laat een goede inzet zien, dat is heel erg fijn.

Spreekbeurten

Nog niet alle kinderen hebben zich ingetekend voor het houden van een spreekbeurt. Aan de klasdeur hangt een lijst met data waar op ingetekend kan worden.

Huiswerk Nieuwsbegrip

Het maken van het huiswerk van Nieuwsbegrip verslapt op dit moment weer bij de kinderen. Wilt u als ouders ook in de gaten houden of het computer huiswerk gemaakt wordt?

Stad en Natuur

Op dit moment weet ik nog niet naar welke datum ons uitje van Stad en Natuur wordt verplaatst. Zodra ik meer weet laat ik het aan u weten.

Maandag 19 juni hebben wij ook een activiteit van Stad en Natuur, genaamd “Duizelingwekkende Dino’s” . Het is een activiteit van 09.00 uur tot 10.30 uur.

Wanneer u in de mogelijkheid bent om ons te brengen en met ons mee te gaan, dan hoor ik dat graag.

Vriendelijke groet,

Sonja Bisschop

De rekendoelen (Blok 8) voor de komende weken zijn:

  • Ik kan berekeningen maken met de kalender. Ik gebruik de datum, kwartalen en weeknummers
  • Ik kan lijngrafieken en staafgrafieken aflezen en interpreteren.
  • Ik kan delingen met rest uitrekenen met getallen tot (ongeveer) 100.
  • Ik kan staartdelingen maken zonder rest. 

De spellingsdoelen (maand 9) voor de komende weken zijn:

  • De kinderen kunnen de categorieën 1 t/m 26 toepassen in woorden tot en met 4 lettergrepen;
  • Categorie 27 wordt aangeboden; je hoort /ie/, maar je schrijft /y/; je hoort /i/, maar je schrijft /y/ (lolly, gym)

De taaldoelen (thema 7) voor de komende weken zijn:

  • Wij begrijpen dat een klankwoord, waarvan de stam eindigt op d of t, in de verleden tijd met dd of tt is;
  • Wij kunnen van een werkwoord een zelfstandig naamwoord maken;
  • Wij weten wat persoonlijke voornaamwoorden zijn;
  • Wij kunnen een woord in lettergrepen verdelen bij afbreking aan het einde van de regel.  
  • De kinderen kennen de betekenis van de themawoorden actief.
  • De kinderen kunnen de woorden van het thema toepassen in een zin.

Naast het oefenen van de tafels is het belangrijk dat de kinderen, ook thuis, veel lezen. Samen met uw kind lezen is bovendien ook heel erg leuk.

Leestips:

  • Stel vragen aan uw kind over de tekst die het heeft gelezen, zo oefent u het begrijpend lezen.
  • Lees 5 dagen lang elke dag dezelfde bladzijde en neem de tijd op met een stopwatch. Zo werkt u samen met uw kind aan het leestempo.
  • De kinderen kunnen thuis, met hun inlogaccount van Nieuwsbegrip, de woordenschat les en de les andere tekstsoort oefenen.

AGENDA:

30 mei                   taaltoets thema 6

5 juni                     2e pinksterdag, kinderen vrij

19 juni                   Stad en Natuur “Duizelingwekkende Dino’s”

30 juni                   Studiemiddag, kinderen ’s middags vrij

 

1-5-2017

Groep 6                                                                                                               Flessenpost nummer: 9

Hierbij ontvangt u flessenpost nummer 9 met daarin de doelen voor de komende weken.

Entreetoets

Wij hebben geoefend met de entreetoets en hebben gemerkt dat deze best lastig is. Ik merk dat de kinderen erg hun best doen en veel preciezer hun taken maken. Dat is erg fijn! ! Binnenkort starten we met de echte toets. Deze toets bestaat uit ongeveer 20 taken die te maken hebben met rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen en wereld oriënterende vakken. Wij willen vooral geen druk op deze toets leggen en zullen daarom de toets gespreid afnemen (elke dag 1 taak). Vanaf 8 mei gaan wij hiermee beginnen. Wanneer de uitslag van deze toets bekend is zullen wij u uitnodigen om deze met u te bespreken.

Spreekbeurten

In de klas hebben wij gesproken over het houden van een spreekbeurt. De spreekbeurt mag gaan over een zelfgekozen onderwerp waar uw kind meer over wil weten en van wil leren. Vanaf nu kunnen de kinderen aangeven wanneer zij hun spreekbeurt willen houden, er hangt een intekenlijst op de deur.

Huiswerk Nieuwsbegrip

Elke week vanaf de dinsdag staat er nieuw huiswerk online voor Nieuwsbegrip. De kinderen hebben tot zondagavond de tijd om dit te maken. Op maandag controleer ik of het werk is gemaakt en hoe de kinderen het werk hebben gemaakt. Met dit huiswerk breiden de kinderen hun woordenschat uit en maken zij kennis met verschillende tekstsoorten.

Vriendelijke groet,

Sonja Bisschop

De rekendoelen (Blok 8) voor de komende weken zijn:

  • Ik kan berekeningen maken met de kalender. Ik gebruik de datum, kwartalen en weeknummers
  • Ik kan lijngrafieken en staafgrafieken aflezen en interpreteren.
  • Ik kan delingen met rest uitrekenen met getallen tot (ongeveer) 100.
  • Ik kan staartdelingen maken zonder rest.  

De spellingsdoelen (maand 8) voor de komende weken zijn:

  • De kinderen kunnen de categorieën 1 t/m 25 toepassen in woorden tot en met 4 lettergrepen;
  • Categorie 26 wordt aangeboden; je hoort –sje, je schrijft –ge (garage, collage);
  • Categorie 13 wordt uitgebreid; je hoort –ie, je schrijft –i (liter, millimeter);

De taaldoelen (thema 6) voor de komende weken zijn:

  • Wij weten wat afleidingen zijn en kunnen deze maken;
  • Wij kunnen enkelvoudige en samengestelde zinnen maken;
  • Wij weten wanneer de pv eindigt met –d, -t of –dt;
  • Wij kunnen aanhalingstekens gebruiken.
  • Wij maken een start met thema 7
  • Wij begrijpen dat een klankwoord, waarvan de stam eindigt op d of t, in de verleden tijd met dd of tt is;
  • Wij kunnen van een werkwoord een zelfstandig naamwoord maken;
  • Wij weten wat persoonlijke voornaamwoorden zijn;
  • Wij kunnen een woord in lettergrepen verdelen bij afbreking aan het einde van de regel. 
  • De kinderen kennen de betekenis van de themawoorden actief.
  • De kinderen kunnen de woorden van het thema toepassen in een zin.

Naast het oefenen van de tafels is het belangrijk dat de kinderen, ook thuis, veel lezen. Samen met uw kind lezen is bovendien ook heel erg leuk.

Leestips:

  • Stel vragen aan uw kind over de tekst die het heeft gelezen, zo oefent u het begrijpend lezen.
  • Lees 5 dagen lang elke dag dezelfde bladzijde en neem de tijd op met een stopwatch. Zo werkt u samen met uw kind aan het leestempo.
  • De kinderen kunnen thuis, met hun inlogaccount van Nieuwsbegrip, de woordenschat les en de les andere tekstsoort oefenen.

AGENDA:

1 t/m 4 mei           Jubileumfeest

4 mei                    Schoolreisje naar Walibi

5 mei                    Bevrijdingsdag  vrij

16 mei                  Activiteit “Stad en Natuur”

25 mei                   Hemelvaartsdag  Vrij

26 mei                   Vrije dag

                          

3-4-2017

Groep 6                                                                                                               Flessenpost nummer: 8

Hierbij ontvangt u flessenpost nummer 8 met daarin de doelen voor de komende weken.

“Samen op weg naar Pasen, samen op weg de toekomst tegemoet”. Wij besteden de komende weken aandacht aan het paasfeest.

Entreetoets

Vanaf 10 april gaan wij de kennismakingstaken doen die bij de entreetoets van groep 6 hoort. Na de kennismakingstaken zullen de echte toetsen volgen. De toetsen zullen op 19 april worden afgerond.

Op 20 april volgt een sportdag als leuke afsluiting van de toets periode. Binnenkort gaan wij starten met de Entreetoets van groep 6. De uitslag van deze toets zal naast de Cito midden toetsen en de methodetoetsen gebruikt worden bij de totstandkoming van het voorlopige VO uitstroomprofiel. Bij de volgende gespreksronde wordt deze uitslag besproken.

Werkstukken

Alle kinderen hebben de informatie over het maken van een werkstuk mee naar huis gekregen. Wilt u uw kind eraan herinneren om ermee aan de slag te gaan? Het werkstuk moet uiterlijk donderdag 13 april ingeleverd worden.

Huiswerk Nieuwsbegrip

Elke week vanaf de dinsdag staat er nieuw huiswerk online voor Nieuwsbegrip. De kinderen hebben tot zondagavond de tijd om dit te maken. Op maandag controleer ik of het werk is gemaakt en hoe de kinderen het werk hebben gemaakt. Met dit huiswerk breiden de kinderen hun woordenschat uit en maken zij kennis met verschillende tekstsoorten.

Vriendelijke groet,

Sonja Bisschop

De rekendoelen (Blok 8) voor de komende weken zijn:

Wij ronden eerst nog blok 7 af.

  • Ik kan berekeningen maken met de kalender. Ik gebruik de datum, kwartalen en weeknummers
  • Ik kan lijngrafieken en staafgrafieken aflezen en interpreteren.
  • Ik kan delingen met rest uitrekenen met getallen tot (ongeveer) 100.
  • Ik kan staartdelingen maken zonder rest. 

De spellingsdoelen (maand 8) voor de komende weken zijn:

  • De kinderen kunnen de categorieën 1 t/m 25 toepassen in woorden tot en met 4 lettergrepen;
  • Categorie 26 wordt aangeboden; je hoort –sje, je schrijft –ge (garage, collage);
  • Categorie 13 wordt uitgebreid; je hoort –ie, je schrijft –i (liter, millimeter);

De taaldoelen (thema 6) voor de komende weken zijn:

  • Wij weten wat afleidingen zijn en kunnen deze maken;
  • Wij kunnen enkelvoudige en samengestelde zinnen maken;
  • Wij weten wanneer de pv eindigt met –d, -t of –dt;
  • Wij kunnen aanhalingstekens gebruiken. 
  • De kinderen kennen de betekenis van de themawoorden actief.
  • De kinderen kunnen de woorden van het thema toepassen in een zin.

Naast het oefenen van de tafels is het belangrijk dat de kinderen, ook thuis, veel lezen. Samen met uw kind lezen is bovendien ook heel erg leuk.

Leestips:

  • Stel vragen aan uw kind over de tekst die het heeft gelezen, zo oefent u het begrijpend lezen.
  • Lees 5 dagen lang elke dag dezelfde bladzijde en neem de tijd op met een stopwatch. Zo werkt u samen met uw kind aan het leestempo.
  • De kinderen kunnen thuis, met hun inlogaccount van Nieuwsbegrip, de woordenschat les en de les andere tekstsoort oefenen.

AGENDA:

4 april                  Toets Engels Unit 4

10 april                 Start met kennismakingstaken Entree toets, gevolgd door     de entree toets.  

12 april               Bord en bestek meenemen naar school

13 april               Paasontbijt

                          Werkstuk moet ingeleverd zijn

20 april               Sportdag

24 april               Meivakantie

1 t/m 4 mei         Jubileumfeest met als afsluiting het schoolreisje

 

6-3-2017

Groep 6                                                                                                               Flessenpost nummer: 7

Hierbij ontvangt u flessenpost nummer 7 met daarin de doelen voor de komende weken.

13 Februari zijn wij naar het Almeers Jeugdorkest geweest. Het was erg leuk en leerzaam. Wij hebben geleerd welke instrumenten samen het orkest vormen en wij hebben genoten van de muziek.

Agelopen vrijdag zijn de rapporten meegegaan en deze week vinden de gesprekken plaats.

Werkstukken

Alle kinderen hebben de informatie over het maken van een werkstuk mee naar huis gekregen. Wilt u uw kind eraan herinneren om ermee aan de slag te gaan?

Vriendelijke groet,

Sonja Bisschop

De rekendoelen (Blok 7) voor de komende weken zijn:

Wij ronden eerst nog blok 6 af.

  • Wij rekenen deelsommen met nullen uit: 4800 : 600;
  • Wij kunnen uitkomsten van keersommen schatten door één getal af te ronden: 30 X 39 is ongeveer 30 X 40= 1200;
  • Wij kunnen lengtematen herleiden en optellen: 8 cm + 3 dm;
  • Wij kunnen oppervlaktes en omtrekken berekenen.

De spellingsdoelen (maand 7) voor de komende weken zijn:

             De kinderen kunnen de categorieën 1 t/m 24 toepassen in woorden tot en met 4 lettergrepen;

             Categorie 25 wordt aangeboden: je hoort in woorden de oe, maar je schrijft de ou;

             Categorie 11 wordt uitgebreid met –ueel en –eaal.

De taaldoelen (thema 6) voor de komende weken zijn:

Wij ronden eerst thema 5 af.

  • Wij weten wat afleidingen zijn en kunnen deze maken;
  • Wij kunnen enkelvoudige en samengestelde zinnen maken;
  • Wij weten wanneer de pv eindigt met –d, -t of –dt;
  • Wij kunnen aanhalingstekens gebruiken
  • De kinderen kennen de betekenis van de themawoorden actief.
  • De kinderen kunnen de woorden van het thema toepassen in een zin.

Naast het oefenen van de tafels is het belangrijk dat de kinderen, ook thuis, veel lezen. Samen met uw kind lezen is bovendien ook heel erg leuk.

Leestips:

-              Stel vragen aan uw kind over de tekst die het heeft gelezen, zo oefent u het begrijpend lezen.

-              Lees 5 dagen lang elke dag dezelfde bladzijde en neem de tijd op met een stopwatch. Zo werkt u samen met uw kind aan het leestempo.

-              De kinderen kunnen thuis, met hun inlogaccount van Nieuwsbegrip, de woordenschat les en de les andere tekstsoort oefenen.

AGENDA:

6 maart                                 10-minutengesprekken

7 maart                                 Toets Engels Unit 3, 10-minutengesprekken

 

Groep 6                                                                                                               

Wat gaat de tijd toch snel. Er is alweer een maand voorbij. Hierbij ontvangt u flessenpost 6.

De afgelopen weken zijn wij bezig geweest met verschillende Cito toetsen. De kinderen vonden het best lastig, maar zij hebben gedaan wat binnen hun vermogen lag. De resultaten komen voor een groot deel overeen met de resultaten op de methode gebonden toetsen. Dat is erg fijn. Maar ik ben ook van mening dat wij er nog veel meer uit kunnen halen. Hierover heeft u afgelopen vrijdag al een mail gekregen.

De komende weken zullen we dan ook weer hard aan het werk gaan! Wij werken toe naar de Cito entree toets en zullen aan het eind van dit schooljaar een uitstroomprofiel voor het VO van uw kind geven. Niet alleen de resultaten van de Cito toetsen zijn hiervoor van belang, maar ook het gedrag in de klas en de werk- en leerhouding van uw kind.

Kortom; wij hebben de komende weken weer genoeg te doen!

Op woensdag 8 februari zijn alle kinderen vrij. De juffen hebben op deze dag een studiedag en zullen nieuwe plannen maken voor de komende tijd.

Op maandag 13 februari gaan wij naar het Almeers Jeugd Orkest. Omdat wij na 12.00 uur weer terug zijn op school, wil ik deze middag graag samen met alle kinderen lunchen op school. Alle kinderen nemen hiervoor hun eigen lunchpakket en drinken mee.

Vriendelijke groet,

Sonja Bisschop

De rekendoelen (Blok 6) voor de komende weken zijn:

    • Kinderen kunnen een opgave uitrekenen met een rekenmachine.
    • Kinderen kunnen getallen afronden op een nabijgelegen tiental of honderdtal.
    • Kinderen kunnen getallen afronden op tientallen en vervolgens hiermee optellen en aftrekken.
  • Kinderen kunnen contextproblemen uitrekenen met vermenigvuldigen en delen.

 

 

De spellingsdoelen (maand 6) voor de komende weken zijn:

  • De kinderen kunnen de categorieën 1 t/m 23 toepassen in woorden tot en met 4 lettergrepen.

De taaldoelen (thema 5) voor de komende weken zijn:

  • Kinderen leren wat voegwoorden zijn en kunnen zinnen koppelen met de onderschikkende voegwoorden van tijd: voordat, totdat, nadat, zolang, terwijl.
  • De kinderen verkennen de regel voor je/jij als onderwerp achter de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd.
  • De kinderen kunnen het gezegde aanwijzen in een zin.
  • De kinderen leren wat scheidbaar samengestelde werkwoorden zijn en dat beide delen van een scheidbaar samengesteld werkwoord bij het gezegde horen.

 

Woordenschat

  • De kinderen kennen de betekenis van de themawoorden actief.
  • De kinderen kunnen de woorden van het thema toepassen in een zin. 

Naast het oefenen van de tafels is het belangrijk dat de kinderen, ook thuis, veel lezen. Samen met uw kind lezen is bovendien ook heel erg leuk. 

Leestips:

  • Stel vragen aan uw kind over de tekst die het heeft gelezen, zo oefent u het begrijpend lezen.
  • Lees 5 dagen lang elke dag dezelfde bladzijde en neem de tijd op met een stopwatch. Zo werkt u samen met uw kind aan het leestempo.
  • De kinderen kunnen thuis, met hun inlogaccount van Nieuwsbegrip, de woordenschat les en de les andere tekstsoort oefenen.

AGENDA:

8 februari                            Studiedag (kinderen zijn vrij)

13 februari                          Naar het Almeers Jeugdorkest (De kinderen eten op school)

20 t/m 25 februari               Voorjaarsvakantie

3 maart                                 Het rapport gaan mee

 

Groep 6                                                                                                               Flessenpost nummer: 5

Allereerst wil ik u het allerbeste wensen voor 2017. Dat het maar een mooi en gezegend jaar mag worden voor groep 6, maar ook voor u als ouders.

De decembermaand is omgevlogen. Sinterklaas heeft onze klas bezocht en wij mochten mooie surprises uitpakken.

Ook mocht ik met de klas mijn verjaardag vieren. Opnieuw een gezellige dag.

Tot slot kunnen we terugkijken op een mooie samenkomst in de Zuiderpoortkerk, waar we stil mochten staan bij het Kerstfeest.

In het nieuwe jaar gaan we met groep 6 ook weer hard aan de slag. De komende maand zullen wij verschillende Cito toetsen gaan maken, waarbij wij gaan kijken naar de vaardigheidsgroei van uw kind. De komende week zullen wij al kennismaken met een aantal toetsen en gaan wij verschillende vraagstellingen oefenen.

Tip: Via citotrainer op de computer kan uw kind thuis ook oefenen voor de cito toetsen.

Vriendelijke groet,

Sonja Bisschop

De rekendoelen (Blok 5)voor de komende weken zijn:

  • Kinderen kunnen binnen een context een deel van een geheel bepalen en daarbij een passende breuknotatie gebruiken.
  • Kinderen kunnen een deel van een geheel bepalen en bij een gegeven deel het geheel tekenen en een passende breuknotatie gebruiken.
  • Kinderen kunnen rekenen met geldbedragen in hele euro’s en bepalen wat je overhoudt van een beginbedrag als je twee of meer artikelen koopt .
  • Kinderen kunnen de juiste maat invullen of aflezen in een context. (kg en g; l, cl en ml).

De spellingsdoelen (maand 5) voor de komende weken zijn:

  • De kinderen kunnen de categorieën 1 t/m 22 toepassen in woorden tot en met 4 lettergrepen.
  • De kinderen leren en oefenen met categorie 23, de tremawoorden. (café, logé, satés)
  • De kinderen krijgen een uitbreiding; aatje, ootje, uutje, aangeboden op categorie 10.
  • En categorie 10 wordt uitgebreid met –nkje, en –etje.

De taaldoelen (thema 4)voor de komende weken zijn:

  • De kinderen leren de verschillende manieren om een zelfstandig naamwoord in het meervoud te zetten.
  • De kinderen leren de vervoeging van de onregelmatige werkwoorden hebben, zijn, kunnen, mogen, willen en zullen in de onvoltooid verleden tijd.
  • De kinderen kunnen zinsdelen onderscheiden door ze te verplaatsen.
  • De kinderen kunnen op de juiste plekken in een zin komma’s plaatsen.

Woordenschat

  • De themawoorden die wij gaan leren hebben allemaal te maken met veranderingen:
  • de rechercheur – de commissaris – de wijkagent – ervaren – onervaren – op zijn hoede – populair – fanatiek – het toeval – de verdachte – dusdanig – boter bij de vis – de smaragd – de edelsteen – de robijn – de omvang – de inhoud – verblinden – haarfijn – bevestigen – overeenkomstig – plannen – het niet op iemand begrepen hebben – van iets op de hoogte zijn

Naast het oefenen van de tafels is het belangrijk dat de kinderen, ook thuis, veel lezen. Samen met uw kind lezen is bovendien ook heel erg leuk.

Leestips:

  • Stel vragen aan uw kind over de tekst die het heeft gelezen, zo oefent u het begrijpend lezen.
  • Lees 5 dagen lang elke dag dezelfde bladzijde en neem de tijd op met een stopwatch. Zo werkt u samen met uw kind aan het leestempo.
  • De kinderen kunnen thuis, met hun inlogaccount van Nieuwsbegrip, de woordenschat les en de les andere tekstsoort oefenen.

AGENDA:

16 t/m 27 januari              Cito toetsen

 

groep 6                                                                                                             

Omdat ik de in de afgelopen periode ziek ben geweest is flessenpost nummer 3 helaas in het water blijven drijven.

De afgelopen periode hebben alle kinderen hun beste beentje voor gezet.

Doordat wij nu steeds meer aan elkaar gewend zijn, gaat het luisteren en opletten ook steeds beter. En dat is fijn! Wij hopen dat wij deze lijn kunnen voortzetten.

De Kinderboekenweek was zeer geslaagd. Wat hebben wij genoten van de gastlessen muziek en van de schilderworkshop. Ook zijn we naar het Stedelijk museum geweest. De kinderen waren enthousiast en hebben veel vragen gesteld, gesproken over wat ze wel en niet mooi vonden en ze hebben zelf in een kunstwerk geposeerd. Het was een geslaagd bezoek.

De voorlopers zijn mee naar huis gegaan en bijna alle 10 minutengesprekken hebben inmiddels plaatsgevonden. Wanneer u gesprek niet door is gegaan zou ik graag een nieuwe afspraak met u maken. Het gaat om enkele leerlingen. Zou u als ouder een afspraak met mij willen maken zodat wij ook deze gesprekken nog kunnen doen?

Nu is er alweer een maand voorbij. Wij zijn in een drukke, maar gezellige periode beland. Vandaag hebben wij het Sinterklaasfeest gevierd. Iedereen had zijn best gedaan op het maken van een surprise. En iedereen was dan ook blij verrast.

Nu gaan we toeleven naar het komende kerstfeest. Wij zullen elke week een kaars meer aansteken om zo veel licht te hebben als wij het feest van de geboorte van Jezus mogen vieren. Dit jaar vieren wij het kerstfeest in de kerk. U komt toch ook?

Ik wens u een fijne en gezellige periode toe.

Vriendelijke groet,

Sonja Bisschop

De rekendoelen voor de komende weken zijn:

  • Kinderen kunnen vermenigvuldigingen van het type 5x138 uitrekenen met behulp van de verdeelregel.
  • Kinderen kunnen werken met de verhoudingstabel, in het bijzonder via het handig optellen en aftrekken.
  • Kinderen kunnen onder elkaar aangeboden aftrekkingen uitrekenen.
  • Kinderen kunnen de oppervlakte van figuren bepalen met een standaardmaat.

De spellingsdoelen voor de komende weken zijn:

  • De kinderen kunnen de categorieën 1 t/m 19 toepassen in woorden tot en met 4 lettergrepen.(dit wordt altijd herhaald)
  • Kinderen kunnen categorie 20 toepassen. (je hoort ‘ks’, maar schrijft ‘x’, zoals ‘taxi’)
  • Kinderen kunnen categorie 21 toepassen.
  • (je hoort ‘sj’, maar je schrijft ‘ch’, zoals ‘chef’)
  • Kinderen kunnen categorie 22 toepassen.
  • (je hoort alleen een ‘t’, maar je schrijft ‘th’, zoals in ‘thee’)

De taaldoelen voor de komende weken zijn:

    • Kinderen herkennen samenstellingen van het type bv. en zn., en van het type vz en zn.
    • Kinderen leren onv. v.t.-vormen van andere klankww. (herh. de onv. v.t.-vorm) en leren deze toepassen in zinnen.
  • Kinderen kunnen de tijdsproef doen om de persoonsvorm te vinden. Kinderen kunnen het verschil tussen letterlijk en figuurlijk taalgebruik herkennen en gebruiken.

Woordenschat

  • De themawoorden die wij gaan leren hebben allemaal te maken met mode.

Naast het oefenen van de tafels is het belangrijk dat de kinderen, ook thuis, veel lezen. Samen met uw kind lezen is bovendien ook heel erg leuk.

Leestips:

  • Stel vragen aan uw kind over de tekst die het heeft gelezen, zo oefent u het begrijpend lezen.
  • Lees 5 dagen lang elke dag dezelfde bladzijde en neem de tijd op met een stopwatch. Zo werkt u samen met uw kind aan het leestempo.
  • De kinderen kunnen thuis, met hun inlogaccount van Nieuwsbegrip, de woordenschat les en de les andere tekstsoort oefenen.

AGENDA:

5             december          à Sinterklaas komt op school

13           december          à Verjaardag juf Sonja

22           december          à kerstfeest in de kerk (18.00 uur – 19.00 uur)

23           december          à Kerstvakantie (15.15 uur)

17-11-2016

Beste ouders/verzorgers,

Zoals u vast heeft gemerkt was juf Sonja helaas weer ziek vandaag. Heel vervelend voor haar en ook voor de groep. Juf Regina heeft vandaag de kinderen les gegeven en zal ook morgen voor de groep staan.
Met de ouders die vandaag een gesprek zouden hebben neemt juf Sonja contact op om een nieuw moment af te spreken.

Hopend u hiermee voldoende op de hoogte te hebben gebracht,

Vriendelijke groet,
Susan Benning

11-11-2016

Beste ouders,

Helaas is juf Sonja deze week ziek. Gelukkig is zij weer aan de beterende hand en verwachten we dat zij er maandag weer is. De 10 minuten gesprekken zullen dan gewoon doorgaan. De voorloper zal voor u klaar liggen op de gang, om te bekijken voor het gesprek.

Vriendelijke groet,

Susan Benning

 

Beste 14-10-2016

Donderdag 27 oktober continurooster i.v.m. museumbezoek

Donderdag 27 oktober gaan wij met de kinderen naar het Stedelijk Museum in Amsterdam. De kinderen worden om half 9 op school verwacht. Omdat we rond kwart over 1 weer terug komen op school, draaien we deze dag een continu rooster tot kwart over 2. De kinderen moeten hun eigen 10-uurtje, lunchpakket en drinken in hun tas meenemen.

Wilt u aangeven bij de groepsleerkracht en Regina of uw kind deze dag gebruik gaat maken van VSD? Mocht u geen opvang hebben voor uw kind vanaf kwart over 2. Dan kunnen wij uw kind opvangen. Graag horen we dit van tevoren.

Met vriendelijke groeten,

juf Sonja.

 

Groep 6                                                                                Flessenpost nummer: 2, 3-10-2016

De kop is eraf, de eerste weken in groep 6 zijn een feit!

Het is voor de leerlingen hard werken in groep 6. Het tempo waarin de lessen gegeven worden ligt hoog. Tot en met groep 5 hebben de kinderen strategieën geleerd die ze vanaf groep 6 moeten kunnen inzetten en gebruiken. De tafelsommen, bijvoorbeeld, spelen in groep 6 een grote rol. Het is dan ook belangrijk dat de tafels geautomatiseerd zijn.

Ik merk dat een aantal kinderen weinig gemotiveerd zijn om actief op te letten en te werken. Er wordt veel op elkaar gelet en er is veel onenigheid. Met de komst van de methode: De Vreedzame School, werken wij hieraan. Het is een fijne methode, die ons bewust maakt van hoe je met elkaar om moet gaan. Zo benoemen wij in de klas dat het fijn is als je iemand een opsteker geeft. En zo staan we ook stil bij het gevoel, wat iemand kan krijgen als hij een afbreker krijgt.

Tot op heden is het nog niet gelukt om een volledig lesprogramma , volgens de richtlijnen in groep 6,te draaien. Dit houdt in dat wij met bepaalde vakken al achter lopen in lesstof. Vanaf nu zullen wij er dan ook hard aan moeten trekken in groep 6. Dat wil ik oa. op de volgende wijze doen:

Elke morgen en middag staat er een taak, voor de kinderen, op het bord. Ik verwacht dat de kinderen hiermee aan de slag gaan als ze binnenkomen. Deze taken zijn vaak een voorbereiding op de lessen die die dag aan bod komen. Of het zijn taken waar de kinderen nog iets moeten verbeteren in hun eerder gemaakte werk. Op deze manier probeer ik zo efficiënt mogelijk met de tijd om te gaan. Zo moet het lukken het programma af te krijgen.

Ik hoop dat u met uw kind ook eens in gesprek wilt gaan over wat er van hem of haar verwacht wordt in de klas. Op deze manier kunnen wij namelijk samen werken aan de ontwikkeling van uw kind.

Om ook thuis te kunnen oefenen hebben de kinderen een inlogaccount gekregen voor Ambrasoft. Hier kunnen de kinderen oefenen met de lesstof van groep 6.

De rekendoelen voor de komende weken zijn:

  • Kinderen kunnen tellen met sprongen van 100 en 1000; ze kunnen bij een gegeven getal het dichtstbijzijnde tien-, honderd- en duizendtal;
  • Kinderen kunnen getallen tot en met 10.000 op de getallenlijn plaatsen en getallen op volgorde van grootte ordenen;
  • Kinderen kunnen uit het hoofd optellen en aftrekken met mooie getallen tot en met 1000;
  • Kinderen kunnen meer dan twee geldbedragen bij elkaar optellen.

De spellingdoelen voor de komende weken zijn:

  • De kinderen herhalen categorie 1 t/m 19;
  • De kinderen leren woorden met -heid en teit;
  • De kinderen oefen met de au woorden, de au plaat wordt uitgebreid.

De taaldoelen voor de komende weken zijn:

    • De kinderen kunnen minder frequente voorzetsels invullen in een zin;
    • De kinderen leren onvoltooid verleden tijd-vormen van zelfde klankwerkwoorden (herhalen de onvoltooid verleden tijd-vormen) en leren deze toepassen in zinnen;
    • De kinderen kunnen het onderwerp en de persoonsvorm in een zin vinden met de getalsproef;
  • De kinderen leren hoe je afkortingen maakt.

 

Woordenschat

  • De kinderen kennen de betekenis van de themawoorden; allochtonen, autochtonen, de cultuur, de manieren, de religie, het misverstand, koppelen, accepteren, wemelen van, de achtergrond, ongeacht en ergens niet van gediend zijn;
  • De kinderen kennen de betekenis van de voorvoegsels ex-, ver-, en ont-.

Naast het oefenen van de tafels is het belangrijk dat de kinderen, ook thuis, veel lezen. Samen met uw kind lezen is bovendien ook heel erg leuk.

Leestips:

  • Stel vragen aan uw kind over de tekst die het heeft gelezen, zo oefent u het begrijpend lezen.
  • Lees 5 dagen lang elke dag dezelfde bladzijde en neem de tijd op met een stopwatch. Zo werkt u samen met uw kind aan het leestempo.

AGENDA:

Vanaf maandag 3 oktober starten wij met de kinderboekenweek. Het thema dit jaar is: Voor altijd jong, met een knipoog naar opa’s en oma’s. Tijdens dit thema zullen er verschillende activiteiten in en rond om de klas plaatsvinden.

Hier volgt een overzicht.

3 oktober       Start kinderboekenweek op het plein

4 oktober       Oma’s Beats

6 oktober      Stap in schilderij

11 oktober    Voorlezen en zingen met Chris

13 oktober    Afsluiting kinderboekenweek met boekenmarkt.

Als er opa’s en oma’s zijn die het leuk vinden om te vertellen over hoe het vroeger op school ging, dan zou dat erg leuk zijn. Opa’s en oma’s zijn welkom. Graag even van te voren overleggen wat een goed moment is.

In de week van 10 oktober is er voor u ook de mogelijkheid om mee te draaien en mee te doen in groep 6. Er zullen een aantal momenten zijn waarop dat mogelijk is. Bij de deur van de klas komt hiervoor een intekenlijst.

Vrijdag 7 oktober starten de crealessen weer. Er is dit jaar iets nieuws! De kinderen gaan ook een cyclus van 3 weken koken. Eind oktober is de eerste helft van groep 6 aan de beurt. Na 3 lessen is de andere helft van groep 6 aan de beurt. De kinderen die op school zijn, kunnen andere creamogelijkheden kiezen. De kookworkshop is in Het Pandje, direct over de brug. Juf Regina loopt de eerste keer van een nieuwe groep mee met de kinderen. De keren daarna start de les direct in het pandje en is juf regina daar al. Om 13:15 vertrekt ze op school zodat de kinderen mooi op tijd kunnen starten. De afsluiting is 15:15 in Het Pandje. De kinderen gaan vanuit daar zelf naar huis of u kunt uw kind daar 15:15 ophalen. Mochten hierover nog vragen zijn, hoor ik het graag.

Op 27 oktober gaan wij naar het Stedelijk Museum in Amsterdam. Dit is onder schooltijd en we gaan er met de bus naartoe. Mocht het nodig zijn, dan volgt verdere informatie nog.

Talenten in groep 6!

Wij hebben genoten van het viooloptreden van Ronald. Wat knap zeg, dat je zo goed viool kan spelen.

Ook de les van juf Lina, die wij mochten hebben op de dag van de (Europese) talen. Wij leerden tellen in het Iraans en wij leerden van juf Lina een Iraans liedje.

Vriendelijke groet,

Sonja Bisschop

 

Groep6

Eerst wil ik mij graag voorstellen.

Ik ben Sonja Bisschop en vanaf dit schooljaar ben ik werkzaam op de Driemaster. Ik ben getrouwd met Jos Bisschop en samen hebben wij twee dochters, Marlieke van 5 jaar en Jolinde van 3 jaar. Wij wonen, met veel plezier, in Marknesse, een dorp in de Noordoostpolder.

In 1999 ben in afgestudeerd aan de Pabo in Zwolle. Na mijn afstuderen ben ik gaan werken op het Kompas in Almere Buiten. Ik heb daar met veel plezier gewerkt in de groepen 4 t/m 8.

Nu ben ik met veel enthousiasme op de Driemaster begonnen in groep 6. Het was best spannend allemaal. Een nieuwe school, een nieuwe groep en allemaal nieuwe methodes. Maar wij hebben samen de eerste week doorstaan en gaan er het komende schooljaar iets moois van maken.

De rekendoelen voor de komende weken zijn:

  • Kinderen kunnen optellingen in het HTE-schema zetten en uitrekenen.
  • Kinderen kunnen handig vermenigvuldigen met de verdeelregel.
  • Kinderen kunnen deelsommen zonder rest tot en met 100 uitrekenen.
  • Kinderen kunnen de begrippen de helft, een derde, een kwart en een vierde toepassen in een concrete situatie.Wilt u , thuis, met uw kind de tafels weer gaan oefenen? De methode gaat er van uit dat de kinderen de tafels kennen en kunnen toepassen.

De spellingdoelen voor de komende weken zijn:

  • Wij herhalen de categorieën 1 t/m 19, die de kinderen vorig schooljaar hebben geleerd.

 De taaldoelen voor de komende weken zijn:

  • De kinderen kunnen verschillende woordsoorten (lw, bijv.nw., zlfst. nw., ww en voorzetsel) onderscheiden in een zin.
  • De kinderen leren wat de stam is van een werkwoord.
  • De kinderen leren wat de persoonsvorm is en hoe ze deze kunnen vinden met de vraagproef.
  • De kinderen kunnen leestekens gebruiken en benoemen. (punt, komma, vraagteken, uitroepteken en dubbele punt).Naast het oefenen van de tafels is het belangrijk dat de kinderen, ook thuis, veel lezen. Samen met uw kind lezen is bovendien ook heel erg leuk.

Leestips:

  • Stel vragen aan uw kind over de tekst die het heeft gelezen, zo oefent u het begrijpend lezen.
  • Lees 5 dagen lang elke dag dezelfde bladzijde en neem de tijd op met een stopwatch. Zo werkt u samen met uw kind aan het leestempo.

Tot slot:

Wanneer u iets wilt vragen of met mij wilt bespreken mag u altijd even binnenkomen om een afspraak te maken.

Vriendelijke groet,

Sonja Bisschop

Terug

Tegelenpad 2

1324 DS Almere

036-5331399

dir.driemaster@nullprisma-almere.nl